
Zaterdag 2 en zondag 3 oktober zitten we al aan de 5de editie van Weekend van de klant en dat mogen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Meer dan tienduizenden winkeliers, horeca-zaken, kappers, schoonheidsspecialisten, bankkantoren, gemeenten, verenigingen en andere verrassen hun klanten met leuke activiteiten en animatie. Sommige hebben zelfs een klein cadeautje in petto.
Blijf top of mind met deze 5 tips

1. Bedank hen via video
Iedereen die wat op sociale media zit weet: scoren doe je vandaag via video. Posts met video’s krijgen op Facebook 135% meer organisch bereik dan die met foto’s. En nu we allemaal bijna een professioneel opnameteam in onze broekzak hebben zitten, is het ook nog nooit zo makkelijk geweest om snel leuke video content te maken. Bedank je klanten dus met een video just for them. Als je ze persoonlijk aanspreekt, zullen zij ook sneller het filmpje delen met hun netwerk en zo gaat jouw sociale bal aan het rollen!
2. Stuur je klanten op treasure hunt
Zijn we diep vanbinnen niet allemaal nog een beetje kinds? Speel daar gretig op in door, in plaats van je klanten gewoon een korting of cadeautje te geven, hen deze te laten zoeken! Een kortingsbon op de deur van het toilet in een restaurant, een gratis sampel verstopt in de winkelrekken of waarom niet; een QR code op het plafond van je zaak waar cadeautjes achter zitten? Hoe creatiever jij bent, hoe leuker je klanten het zullen vinden.


3. Eetbare geschenken
Liefde gaat door de maag! Het was groot nieuws toen Colruyt na Corona liet weten dat de proevertjes er opnieuw zouden aankomen. Een eetbaar geschenk moet niet veel zijn. Een bokaal snoepjes of muffins van je oma… daar zijn wij al zeer blij mee!
4. FREE STUFF
Handen omhoog: wie krijgt er graag gratis goodies? ✋ Let wel, een zak vol pamfletten, pennen en foldertjes rekenen we hier niet bij. De inhoud van de meeste goodybags verdwijnt de dag nadien resoluut in de afvalmand. Laat daarom je klanten kiezen wat ze het liefste hebben. Gaan ze voor een gratis sampel, of toch liever 5% korting. Betrek hen in hun eigen beloning en wees maar zeker dat ze jou de volgende keer nog zullen kennen!


5. Beloon loyale klanten
De enige bakker in de streek zijn is vandaag de dag niet meer genoeg. Mensen fladderen, zeker in deze digitale wereld, makkelijker van de ene handelaar naar de andere. En zeker Gen Z, die binnenkort de dominante consument zal zijn. Je moet dus zorgen dat je de klanten die je al hebt, bij jou kan houden. En een klantenkaart schiet in dat opzicht rijkelijk te kort. Beloon hen met extra kortingen, spreek hen aan in een doelgerichte nieuwsbrief of organiseer een exclusief event speciaal voor hen.

Nog wat extra tips
Zorg dat je gegevens makkelijk vindbaar zijn.
Durf sorry te zeggen wanneer je een fout hebt begaan.
Wacht niet op een event als Weekend van de klant om iets extras te doen.
Ga voluit voor de nieuwe manier van verkopen waar de klant altijd centraal staat.