Wereldboekendag: 12 boeken voor en door ondernemers

Op Wereldboekendag verzamelen wij onze favoriete boeken door en voor ondernemers in de vakgebieden Marketing, Communicatie, Sales, Strategie, Humaan Kapitaal en Customer Excellence.

1. Goestingarchitecten – Mieke van Gramberen

Vakgebied: Humaan Kapitaal

Inhoud:

Word goestingarchitect en creëer een vernieuwd leiderschap

Hoe zorg je dat mensen met goesting aan de slag gaan? Welk niveau van ontwikkeling heeft jouw team? Welke leidersstrategie past het beste in jouw organisatie?

Goestingarchitecten volgt organisaties die het aangedurfd hebben om anders te gaan denken. Aan de hand van acht eenvoudige bouwstenen stelt het een kompas voor om met zelforganiserende teams aan de slag te gaan.

2. Creativity, Inc. – Ed Catmull

Vakgebied: Humaan Kapitaal

Inhoud:

Creativity, Inc. is een boek voor managers die hun werknemers willen leiden naar excellentie, een handleiding voor iedereen die streeft naar originaliteit, en de allereerste, all-access reis naar het hart van Pixar Animation Studios. Het neemt je mee naar de story meetings, de postmortems en de Braintrust-sessies en laat zien hoe je een cultuur bouwt waar creativiteit ontstaat en floreert.

Bij Pixar is een unieke omgeving gecreëerd met processen die creativiteit beschermen en die ingaan tegen conventies. In dit boek onthult Catmull de ideeën en technieken achter het succes en de winstgevendheid van Pixar Animation Studios.

3. Getting Things Done – David Allen

Inhoud:

Prettig en efficient werken, zonder stress

“Getting Things Done” is de sleutel tot prettig en efficiënt werken zonder stress. Laat dingen niet liggen tot uw inbakje een onoverzichtelijke hoop papieren is en uw hoofd vol zaken zit die u niet mag vergeten, maar regel ze nu! David Allen laat in dit boek zien hoe u uw privéleven en werk met eenvoudige hulpmiddelen zo kunt organiseren, dat in één oogopslag duidelijk wordt wat u waar en wanneer kunt doen. Het idee van Allen is simpel: uw vermogen om productief te zijn is recht evenredig aan uw vermogen om te ontspannen. Alleen als uw hoofd leeg is en uw ideeën georganiseerd zijn, kunt u productief zijn zonder stress en uw creativiteit laten werken.

4. Start With Why – Simon Sinek

Vakgebied: Strategie

Inhoud:

Een perfect boek voor iedereen met een leidinggevende functie. In Start With Why wordt beschreven hoe je als leider mensen kan inspireren om actie te ondernemen.

De meest invloedrijke leiders hebben toch iets gemeen. Ze denken, communiceren en doen dingen op precies dezelfde manier, die manier is precies het tegenovergestelde van wat de rest doet. Simon Sinek deed onderzoek naar dit fenomeen en biedt een krachtig raamwerk om uw leiderschap te verbeteren en uw organisatie, beweging of medewerkers zo naar een hoger plan te tillen. En dat begint met de vraag: ‘Waarom doen we dit?’

5. Het Nieuwe Normaal – Jacques Pijl

Vakgebied: Strategie

Inhoud:

Nog nooit was het zo noodzakelijk om uw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Deze nieuwe tijd vraagt om organisaties die even daadkrachtig zijn als wendbaar. U kunt nog winnen, maar dan moet u zich wel aan de 21 spelregels van “Het nieuwe normaal” houden. Ontdek wat u kunt doen als de houdbaarheidsdatum van uw organisatie dreigt te verstrijken. Een must-read voor managers, ondernemers en professionals die bereid zijn continu te vernieuwen.

6. Crossing The Chasm – Geoffrey Moore

Vakgebied: Marketing & Sales

Inhoud:

Nu steeds meer nieuwe producten gebruik maken van high tech, wordt het steeds belangrijker te leren van de mislukkingen van andere technologische producten. Geoffrey Moore, expert op het gebied van hightech en communicatie, beschrijft op welke wijze nieuwe producten succesvol kunnen worden geïntroduceerd in steeds kritischer wordende markten. Hij laat zien hoe de marketing- en communicatiestrategie voortdurend moeten worden bijgesteld, naarmate de ontwikkeling van het product voortschrijdt en nieuwe, grotere marktsegmenten worden aangeboord.

7. Inside The Tornado – Geoffrey Moore

Vakgebied: Marketing & Sales

Inhoud:

U bent er in geslaagd uw product geaccepteerd te krijgen door de markt en het bevindt zich nu in de tornado. Met enorme snelheid worden producten die een standaard worden de markt ingeslingerd en dit proces houdt pas op als de aanvoer stokt. Een waarschuwing is echter op zijn plaats. De productlevenscycli worden namelijk steeds korter en het is dan ook van levensbelang dat ondernemingen met succesvolle producten de ontwikkeling van nieuwe producten op peil houden. Binnen de tornado moet dus hard gewerkt worden om nieuwe producten via de wervelwinden van de tornado op de markt te verspreiden. Aan de hand van ervaringen met ondernemingen waar technologie een belangrijke stuwfactor is bij het creëren van nieuwe producten, laat Geoffrey Moore zien hoe ondernemingen het ontwikkelingsproces op gang kunnen houden en keer op keer succesvolle producten geaccepteerd te laten krijgen door de markt.

8. Customers The Day After Tomorrow – Steven van Belleghem

Vakgebied: Strategie

Inhoud:

We belanden stilaan in de derde fase van digitalisering: de fase van verregaande automatisering en artificiële intelligentie. Die verschuiving zal de relatie tussen bedrijven en klanten radicaal veranderen. Willen bedrijven klantgericht blijven, dan moeten ze op zoek naar aangepaste klantenstrategieën.

Dit boek gidst je door de nieuwste fase van digitalisering en reikt je de mindset aan om in de ‘Day After Tomorrow’ je bedrijf te blijven optimaliseren. Alleen zo slaag je erin de meest briljante digitale ontwikkelingen met de meest unieke menselijke skills te verenigen.

9. Een Werkweek Van 4 Uur – Timothy Ferriss

Inhoud:

Vergeet het oude concept van hard werken tot aan je pensioen en stel je spannende levensplannen niet uit.

Vraag Timothy Ferriss wat hij aan het doen is, en de kans is groot dat je als antwoord krijgt: ‘skiën in de Andes’, ‘duiken in Panama’ of ‘tangodansen in Buenos Aires’. Ferriss heeft namelijk het achterhaalde idee van ‘eerst werken, dan leven’ ingeruild voor een rijk leven in het hier en nu. Niet geld stelt je daartoe in staat, maar de nieuwe economische factoren tijd en mobiliteit. Een werkweek van vier uur geeft het antwoord.

Dit revolutionaire boek wijst je de weg naar een nieuw leven van weinig werkuren, veel vrije tijd en geld in overvloed, of je nu een overwerkte loonslaaf bent of een ondernemer die klem zit in het succes van zijn bedrijf.

10. Hoe Je Vrienden Maakt en Mensen Beïnvloedt – Dale Carnegie

Vakgebied: Humaan Kapitaal

Inhoud:

How to Win Friends and Influence People verscheen voor het eerst in 1936. Deze wereldwijde bestseller is tijdloos en nog steeds zeer relevant. Het heeft al miljoenen mensen geholpen, zowel zakelijk als privé. Nu kun jij lezen hoe je het maximale uit jezelf haalt. Succes komt voornamelijk door het vermogen om ideeën te uiten, leiderschap te tonen en enthousiasme op te wekken bij anderen, aldus Dale Carnegie. Hij leert je drie technieken om met mensen om te gaan, zes manieren om jezelf geliefd te maken, twaalf stappen om mensen te overtuigen en negen manieren hoe je mensen kunt veranderen zonder ergernis op te wekken. Op praktische wijze en aan de hand van anekdotes leer je hoe je ervoor zorgt dat mensen zich gewaardeerd en belangrijk voelen.

11. Kopmannen – Jan De Schepper

Vakgebied: Humaan Kapitaal

Inhoud:

Lessen van topsporters voor de manager van vandaag

Eddy Merckx is een kopman, omdat hij keihard trainde om zijn voorsprong op de concurrentie te kunnen behouden. Toptrainer Josep Guardiola is er een, omdat hij vanuit zijn eigen filosofie een stempel op het voetbal drukt. Ook Marc Coucke is een kopman, omdat hij alles in vraag stelt en daardoor steeds resultaten boekt. Kopmannen is een ode aan de principes die topbedrijfsleiders en topatleten kunnen delen. Goede managers leggen de lat op de juiste plaats, durven te vallen en dat te erkennen, maar weten ook hoe ze moeten coachen. In het veranderende bedrijfsklimaat van vandaag is dat broodnodig.

12. Operationele Verkoop – Liesbeth Huysmans, Walter Spruyt & Jorg Spruyt

Vakgebied: Sales

Inhoud:

Operationele verkoop is een authentiek verkoophandboek over business-to-businessverkoop en prospectie. Het is bedoeld voor studenten verkoop en marketing, beginnende en ervaren verkopers en salesmanagers. In het Nederlandse taalgebied bestaan er weinig authentieke handboeken over business-to-businessverkoop en prospectie.Operationele verkoop is authentiek Belgisch met voorbeelden van bij ons. Een aanrader voor al wie commercieel actief is of wil worden!

2018-05-14T13:31:21+00:00