8 tips om je pagina te beschermen tegen het nieuwe Facebook algoritme

Midden januari kondigde Mark Zuckerberg aan dat de newsfeed van Facebook volledig zal veranderen. Door het nieuwe Facebook algoritme zal je vanaf nu meer berichten van vrienden en familie te zien krijgen en minder berichten van bedrijven, merken en media.

Deze verandering heeft een grote impact op bedrijfspagina’s. Er zal een daling te zien zijn in je bereik, kijktijd van video’s en gebruikers die doorklikken op je links. Vooral Facebook pagina’s waarvan de content passief wordt gelezen, zullen dit het meeste merken.

Hoe zorg je ervoor dat jouw pagina niet lijdt onder het nieuwe Facebook algoritme?

Een van de belangrijkste woorden die je moet onthouden is “INTERACTIE”. Facebook blijft interactie waarderen. Met deze tips zorg je voor meer interactie en verklein je de impact op jouw bedrijfspagina:

1. Als eerste weergeven

Zorg ervoor dat jouw volgers weten dat ze op de hoogte kunnen blijven van alles dat je post dankzij de instelling ‘als eerste weergeven’. Laat ze weten dat ze dit kunnen aanklikken, en zo het nieuws van jouw pagina bovenaan hun tijdslijn te zien krijgen.

2. Live, live, live!

Als je gaat livestreamen, krijgen al je volgers automatisch een notificatie. De meeste volgers zullen hier ook op klikken en je hebt meteen live interactie. Volgens cijfers van Facebook krijgen livestreams gemiddeld zes keer meer reacties dan gewone video’s.

3. Adverteren

Facebook blijft een bedrijf. Het is dan ook logisch dat betalen de makkelijkste manier is om het nieuwe Facebook algoritme te omzeilen. Adverteren is dus de makkelijkste oplossing. Zorg er wel voor dat je target audience goed gespecifieerd is, zodat je enkel de mensen bereik die hier ook echt iets aan hebben.

4. Bouw een community

Sinds kort kan je op Facebook een groep aan je pagina koppelen. Op die manier kan je een community opbouwen. Deel je posts niet alleen op je pagina, maar ook in deze groep. Ook zo maak je jouw content zichtbaar in de nieuwsfeeds van je volgers.

Om een groep aan te maken, activeer je in de instellingen van je Facebook pagina het tabblad ‘Groepen’. Daarna verschijnt het tussen de andere tabs aan de linkerkant van je Facebook pagina en kan je aan de slag.

5. Kwaliteit > kwantiteit

Geef je volgers waardevolle content die hen oprecht zal helpen. Het nieuwe Facebook algoritme merkt namelijk het verschil tussen kwaliteitsvolle posts en irrelevante (maar frequente) posts.

6. Call-to-action

Elke post zou je Facebook volgers moeten motiveren om te liken, antwoorden of te delen. Herschrijf je caption bijvoorbeeld tot een vraag en maak gebruik van emoji’s om je zichtbaarheid te boosten.

Let op voor ‘engagement bait’. Een battle-post waarbij je 2 producten tegenover elkaar zet en je fans vraagt om te stemmen met een emoji, zal niet meer optimaal scoren in het nieuwe Facebook algoritme. Dit wordt gezien als ‘engagement bait’. Ook posts waarbij er gevraagd wordt om een andere persoon te taggen, zullen we minder tegenkomen. Echte persoonlijke interactie is beter dan uitgelokte reactie.

7. Visuals zijn je nieuwe beste vriend in dit nieuwe Facebook algoritme

Visuals doen je volgers veel sneller stoppen met scrollen. Ook hier geldt de kwaliteit-boven-kwantiteit-regel. Ga voor beelden die perfect tonen wat je wil zeggen. Maak zo weinig mogelijk gebruik van stockshots en ga zoveel mogelijk voor foto’s die je zelf hebt gemaakt of waar je mensen in kan taggen. Mensen taggen in foto’s zorgt zeker ook voor meer bereik.

8. Chatbots

Kort-op-de-bal communicatie is een van de trends van 2018. Klanten en volgers willen zo snel mogelijk een antwoord op hun vragen. Chatbots worden ook steeds meer gebruikt op websites, maar kunnen ook gebruikt worden op Facebook. In het laatste half jaar van 2017 alleen al werden er 18.000 chatbots aangemaakt door merken van allerlei grootte.

Door het consequent gebruik maken van deze tips zal je merken dat het nieuwe Facebook algoritme misschien toch niet zo erg is als je eerst dacht.

2018-09-28T13:15:59+00:00