Een visie zonder plan is een droom

Een sterke missie en strategie zorgen voor groei. Dat is even simpel als moeilijk, en van toepassing voor om het even welke onderneming. Maar vandaag – in een wereld vol verandering waarin we niet weten wie onze concurrenten van overmorgen zijn – is een duidelijke missie en strategie net voor een KMO levensnoodzakelijk. En…met de juiste aanpak perfect haalbaar voor elk bedrijf, groot of klein.

Vroeger waren het vooral de corporate ondernemingen die veel tijd en geld staken in strategische oefeningen. Dat is geen overbodige luxe. Dat is letterlijk ‘réculer pour mieux sauter’, goed berekend en effectief.

Voor de meeste KMO-ondernemers staat daartegenover de dagdagelijkse realiteit, waar elk uur telt en er zelden tijd is om te reflecteren. Laat staan dat visie, missie en strategie duidelijk op schrift gesteld worden en de rest van de organisatie weet waar je als zaakvoerder naartoe wilt…samen met hen.

Objectief – doelstellingen – strategie – roadmap en actieplan – resultaten – meten

Elke onderneming heeft dus nood aan een duidelijke missie op basis van hun visie op de markt. Het geeft richting aan de interne organisatie en maakt aan de buitenwereld duidelijk wat haar bestaansreden is en welke toegevoegde waarde klanten krijgen. Die missie moet echter ook vertaald worden in een objectief (kwalitatief) en doelstellingen (kwantitatief). Maw wat wil je bereiken binnen een aantal jaren?

Om die objectieven en doelstellingen te bereiken heb je vervolgens een strategie nodig. Een plan waarbij je keuzes maakt wat niet te doen en wat wel, waarbij je een roadmap opstelt en je organisatie mee betrekt.

Cruciaal – een heldere “reason of existence”

Dit start met een zeer heldere positionering.

Deze moet wendbaar genoeg zijn om veranderingen vlot aan te kunnen. Zal ik binnen drie jaar op dezelfde manier kunnen zakendoen? Heb ik dan nog hetzelfde aanbod? Dezelfde klanten?

De wet van Moore stelt dan wel dat processors elke 18 maanden verdubbelen in snelheid – de algemene veranderingen in onze zakelijke omgeving doen dat ook! Ook een KMO heeft het dan nodig om een inhaalbeweging te maken. Een doorstart om niet alleen meer, maar vooral ook beter te kunnen groeien.

Nut van klankbord

Iedereen heeft een klankbord nodig, ook de zaakvoerders van vandaag. De wereld is zo snel aan het evolueren dat je niet alles zelf meer kan weten en je externe input en klankbording kan gebruiken. En dan wordt een strategische sessie wél een zinvol gegeven. Klanten die investeren in een strategische sessie zijn zeer duidelijk: “Deze vrijheid van geest konden we niet zelf creëren.”, “Die trends hadden we zelf niet zien komen.”, “Door onze dagdagelijkse economische realiteit zetten we deze stap nooit, en hij is echt noodzakelijk”.

Ga er dus ook voor. En doe het gewoon met een firma die een proven track record heeft op strategisch vlak. Eén die zijn KMO-markt door en door kent.

Wij kennen er zo eentje 🙂

Mail me gerust op luc@jdi.be

Luc Van Utterbeeck

2018-04-27T16:20:34+00:00