GDPR aan de basis van een groeitraject in mijn onderneming

De eerste vraag die bij de meeste ondernemers opkomt is de meest logische vraag: “Is GDPR van toepassing op mijn onderneming?”. Het antwoord is zeer waarschijnlijk JA! Iedereen die gegevens bijhoudt van natuurlijke personen in de EU, valt onder de regelgeving. Enkele uitzonderingen ontsnappen aan het GDPR spook, maar ga er maar van uit dat jij er bij bent!

Nog 45 dagen en het is zover! De GDPR wetgeving is van kracht! Sorry, foutje. Meteen mezelf verbeteren. Eigenlijk is GDPR al 685 dagen van kracht (sinds 25 mei 2016), alleen kreeg iedereen 2 jaar tijd om zich GDPR-proof te maken. Bij uitbereiding is GDPR zelfs al meer dan 20 jaar van toepassing. Het is immers niet meer of niet minder dan een opfrissing van de Privacy wetgeving uit 1995.

Over het legale stuk en het IT technische aspect van GDPR kunnen wij als JDI geen uitspraken doen. Schoenmaker blijf bij je leest, remember. Maar omtrent het communicatieluik, en meer specifiek de externe communicatie, begeleiden wij vandaag onze klanten om in de toekomst op een GDPR-conforme manier te communiceren.

Kwaliteit boven kwantiteit

Hoe we dit doen? Alles start aan de basis. Een propere database dus. Alvorens we hiermee starten, brengen we de Buyer Persona’s in kaart, ook wel de ideale klanten genoemd. Waarom zouden zij klant worden? Wat hebben wij te bieden? Naar wat zijn zij op zoek? Enfin, we wijken af…

Concreet voor het GDPR verhaal: welke gegevens kunnen en mogen wij bijhouden van onze contactpersonen. Eens dit in kaart is gebracht, starten we met het verzamelen van deze gegevens van onze gekende contacten en proberen we de gekende informatie te verrijken met nieuwe inzichten. (Trouwens, meer weten over zo’n Buyer Persona oefening? Jilles is onze man!).

Zeer waarschijnlijk haken een (groot) deel van je contacten tijdens dit proces af. Maar is dit erg? Wat ben je met e-mailadressen als ze de laatste 10 communicaties niet hebben gelezen? Inderdaad, e-mailadressen… we spreken toch niet over prospecten of contacten als ze niet eens de moeite nemen om je communicaties te lezen?

Via content naar groei

Misschien gaan we hier te snel. Je contacten hebben misschien groot gelijk dat ze je laatste communicaties niet hebben gelezen.

Want, durf jij te beweren dat die allemaal relevant waren voor hen? Waren je communicaties verrijkend? Heb je je contacten echt slimmer gemaakt? Heb je vertrouwen gecreëerd waardoor je contactpersoon dacht: met dit bedrijf wil ik samen werken?

Sorry als we je tegen de schenen hebben geschopt. Maar we zien te zelden goede content. Goede content speelt immers in op de noden van je ideale klant, en maakt hem slimmer. Niet te theoretisch, maar gewoon to-the-point!

Als ondernemers voor groei staat JDI zijn klanten dagelijks bij in het opmaken van een goed gefundeerd contentplan. Geen makkelijke oefening, maar zeer verrijkend!

Wil je meer weten over hoe je GDPR-proof kan communiceren (Wat met cookies? Wat met opt-in? Wat met formulieren? …) en op die manier een sterke basis leggen voor duurzame groei in kwalitatieve leads?

Contacteer ons!
2018-04-26T10:27:44+00:00