Hoe start je met sociale mediamarketing?

Je wilt investeren in je digitale netwerk om nieuwe klantenrelaties op te zetten of de bestaande klantenrelaties te versterken, maar ziet door de bomen het bos niet meer? Lees dan zeker volgende tips en laat via elektronische mond-aan-mondreclame je merk verder groeien.

Start low profile

Wie vandaag start met sociale mediamarketing heeft keuzestress. Er zijn zoveel verschillende sociale mediakanalen beschikbaar en bovendien zijn ze doorgaans gratis. Het is dan ook heel aanlokkelijk om meteen op meerdere paarden te wedden, maar dat is niet voor elke organisatie een goed idee. Het beheren van sociale mediakanalen kost tijd en middelen. Bovendien kan het slecht managen van de mediakanalen meer schade veroorzaken dan überhaupt niet aanwezig te zijn in het digitale netwerk. Beperk dan ook het aantal sociale mediakanalen volgens het aantal beschikbare middelen en de vooropgezette marketingdoeleinden1.

Zorg voor een goede segmentatie

De vier grootste sociale mediakanalen zijn momenteel LinkedIn, Facebook, Google+ en Twitter. Maak je van meerdere sociale media gebruik, zorg dan voor een consistente uitstraling van je organisatie over de verschillende kanalen heen. Beslis ook aan welk sociaal mediakanaal je het meeste middelen wilt spenderen. Die keuze hangt af van je marktsegmentatie en de klanten die je wilt bereiken. Ben je een speler in de b2b-markt, dan is LinkedIn wellicht het beste kanaal om nieuwe relaties te leggen en zo uiteindelijk ook leads te genereren. Google+ trekt dan weer vooral professionelen in de technologiesector aan.

Overweeg advertenties

Wanneer je je eerste stappen zet op een sociaal netwerk, ben je nog niet gekend. Om sneller publiek te winnen, kan het adverteren op de sociale netwerksites een handige zet zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan de gesponsorde Facebook-posts. Bovendien kan dit doorgaans al met beperkte budgetten2.

Maak een contentplan

De essentie van sociale mediamarketing is storytelling. Sociale mediakanalen laten je toe om het verhaal van je bedrijf op een consistente manier in de markt te verspreiden. Dat kan gaan van een tweet met 140 tekens en een one-pager blog tot lijvige e-books. De verschillende verhalen samen zorgen ervoor dat de buitenwereld een helder beeld krijgt van wat je organisatie doet en waarvoor ze staat. Het creëren van content vergt veel tijd en wordt dikwijls onderschat bij de start van sociale mediamarketing. Zorg daarom steeds voor een structureel plan dat duidelijk aangeeft wanneer welke content op welk kanaal verspreid zal worden. Zo niet loop je het risico dat je aanwezigheid op de verschillende mediakanalen wegdeemstert en eerder geleverde inspanningen worden tenietgedaan.

Het is belangrijk dat je organisatie een erg herkenbare stem heeft. Zorg er daarom voor dat de geposte content steeds in lijn is met de algemene doelstellingen en waarden van je organisatie. Laat de inhoud van de posts altijd nalezen, zelfs al zijn het maar 140 tekens3. Het is daarbij eveneens belangrijk om niet te commercieel getinte boodschappen te verspreiden. Je moet namelijk eerst het vertrouwen van de klanten winnen via kwalitatieve en voor hen nuttige informatie, vooraleer tot verkoop te kunnen overgaan.

Stimuleer het ambassadeurschap

Eigen aan sociale netwerken is dat boodschappen opgevangen en gedeeld worden. Er worden vandaag zelfs meer marketingboodschappen uitgestuurd door het publiek dan door marketingafdelingen4. Zo’n 19% van de mensen die actief zijn op sociale media deelt ook posts. Zij bereiken daarmee gemiddeld 15 nieuwe mensen. Ongeveer 3% van die nieuw bereikte personen wordt naderhand ook klant.

Maak niet enkel van je klanten ambassadeurs maar zorg ervoor dat alle werknemers ‘kleine marketeers’ worden. Op die manier creëer je een legertje marketingmensen die je merk enorm kunnen versterken. Duid wel een conversation manager aan binnen je organisatie, die de content die verschijnt beheert, de verschillende mediakanalen opvolgt en de adoptie van de sociale media binnen de volledige organisatie in goede banen leidt.

Investeer in de juiste tools

Wanneer je in verschillende sociale mediakanalen actief bent, is het bijna onmogelijk om handmatig alles wat over je merk wordt verteld bij te houden. Marketing automation tools helpen om de verschillende boodschappen te prioriteren en tijdig te kunnen reageren5. Sociale mediamarketingtools kunnen je ook ondersteunen om de impact van je sociale mediacampagnes beter in kaart te brengen. Dat laatste is een sterke plus om het management blijvend te kunnen overtuigen van de business case van sociale mediamarketing, want uiteindelijk moet het sterke digitale netwerk leiden tot omzetgroei.

Bronnen
  1. The Extraverted Nerd. The B2B Marketing Cookbook. Philippe Gossey, 2015.
  2. How to Increase Awareness, Generate Leads and Create Advocacy With Social Media. Daniel Kushner, 2016.
  3. blog.hootsuite.com/social-media-content-marketing-mistakes/
  4. Sticky Marketing. Why everything in marketing has changed and what to do about it. Grant Leboff, 2011.
2018-04-26T13:30:01+00:00