Gelukkige werknemers dankzij deze 5 tips

Internationale Dag van het Geluk is de perfecte gelegenheid om erachter te komen of jouw medewerkers gelukkige werknemers zijn en wat jij kan doen om dat zo te houden. Volgens een onderzoek door de universiteit van Warwick zijn gelukkige werknemers namelijk 12% productiever. JDI onderzocht hoe gelukkig Belgische medewerkers op hun werk zijn en op een tevredenheidsschaal van 0-100 scoorden ze gemiddeld 66. Op de goede weg dus, maar het kan nog beter met deze 5 tips:

1. Betrek je medewerkers

Zorg ervoor dat je werknemers aanvoelen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Ondersteun hen als manager, maar wees geen micromanager en ontneem medewerkers niet de kans om te groeien.

“Betrek je werknemers in het uitwerken van de visie, missie en waarden van het bedrijf. Laat ze mee nadenken over hoe de targets kunnen gehaald worden en hoe ze hun planning kunnen uitwerken. Deze betrokkenheid zal zorgen voor meer leiderschap op de werkvloer, een cultuur van open feedback en een eerste stap naar ambassadeurschap van je medewerkers.” – Nico Ivens, JDI partner en Insights Discovery practitioner.

2. Geef en vraag feedback

Probeer maandelijks samen te zitten met je medewerkers om in beide richtingen te evalueren. Vraag naar hun CIE (Concerns, Ideas en Expectations) en geef hen feedback, maar vraag hen ook om zelf feedback te geven.

3. Investeer in gelukkige werknemers

Inspanningen doen om je werknemers te houden is goedkoper dan nieuwe werknemers aannemen.

4. Positieve relaties

Creëer een positieve werkomgeving met positieve relaties. Toon je medewerkers dat je hun harde werk en toewijding waardeert. Heb meer oog en benadruk vooral wat je medewerkers goed doen, want ook die positieve kritieken zijn enorm belangrijk.

5. Maak goede afspraken

Als bedrijf is het belangrijk om de technologie beschikbaar te stellen waarmee je medewerkers, in de mate van het mogelijke, kunnen werken waar en wanneer ze willen. Anderzijds moet je ook inzetten op sensibilisering. In tijden van constante prikkels, moet je er ook voor zorgen dat je medewerkers kunnen en durven ontpluggen. Door samen afspraken te maken en passie aan te wakkeren, gaat de discussie niet meer over al dan niet e-mails lezen na de werkuren, maar net om werk en privé in elkaar te laten overvloeien in één geïntegreerd leven waarin werk geen verplicht nummertje is.

2018-08-30T12:24:40+00:00