Nog meer verkoopkansen verzilveren? Laat Sales en Marketing samenwerken.

Hoe je Sales en Marketing succesvol laat samenwerken

Er was eens … een tijd waarin Sales en Marketing elk in een eigen toren werkten. Maar vandaag leven ze niet meer lang en gelukkig op die manier, omdat ze verkoopkansen laten liggen. Besef dus dat deze twee departementen niet zonder elkaar kunnen. Ze zijn als Samson en Gert, Bassie en Adriaan, Nicole en Hugo.

Waarom? Omdat er zoiets bestaat als internet! De consument zoekt daar zijn informatie, aangereikt door Marketing. En komt pas later in contact met Sales. Alleen een perfecte symbiose van die twee zal leiden tot een succesvolle verkoop.

Download onze infographic met 5 tips voor een geoliede sales en marketing machine

Goede afspraken maken goede vrienden. Met deze drie ben je alvast goed vertrokken.

1. Baken verantwoordelijkheden af

Wie doet wat voor het salesplan? Wie bekommert zich om een lead? Wie legt afspraken in de sales­agenda vast? Duidelijke rolverdelingen nu, vermijden dat er hete aard­appels worden doorgeschoven later.

2. Trek aan dezelfde kar

Wat versta je onder een sales qualified lead (SQL) en marketing qualified lead (MQL)? Welke doelstellingen zijn er voor Sales en Marketing? Wat is de ideale klant? Zorg dat iedereen dezelfde taal spreekt.

Wie is je buyer persona?

De ideale klant is de … buyer persona! Een puzzel die Marketing en Sales samen leggen. Dat doen ze door zich te verplaatsten in de klant: waarvan ligt hij wakker, waar zoekt hij info, wat zijn zijn beslissingscriteria, …? Verkopers kennen vaak het antwoord omdat ze dage­lijks onder de klanten komen. En marketeers gieten die eigenschappen in een duidelijk profiel.


3. Ken elkaar door en door

Samenwerken kan alleen als je vertrouwd bent met elkaars werkbiotoop. Stuur eens een marketeer mee op prospectafspraak. Laat een verkoper een dag meelopen op de marketingafdeling. En plan overlegmomenten waarin Sales en Marketing elkaars voortgang bespreken.

Nog meer advies om Sales en Marketing hand in hand te laten werken?
Download onze infographic met 5 tips voor een geoliede sales en marketing machine

 

2018-04-26T11:27:58+00:00