Prospects binnenhalen via Facebook? Facebook Pixel is je beste vriend!

Facebook is het ultieme platform om aan advertising te doen. Een van de grootste pluspunten van Facebook advertising is de mogelijkheid om aan retargeting te doen. Dat kan dankzij de Facebook Pixel.

Wat is dat ook al weer, “retargeting”?

Wanneer prospecten je website voor de eerste keer bezoeken, zullen ze jouw product of dienst waarschijnlijk niet meteen kopen. Misschien downloaden ze niet eens je gratis e-book. Hoogstwaarschijnlijk verlaten ze je website en zoeken ze nog even verder, in de hoop een voordeliger product of dienst te vinden.

Soms komen ze vanzelf terug naar je website, maar soms ook niet.

Dat laatste wil je natuurlijk niet aan het lot overlaten. Het is belangrijk om top-of-mind te blijven en dus advertenties de wereld in te sturen die de onderliggende boodschap hebben: “Hey, weet je nog dat je dit e-book wou downloaden?”.

Zalando is hier een sterk voorbeeld van. Als je enkele stukken op Zalando bekeken hebt, zal je gegarandeerd diezelfde stukken op je Facebook tijdlijn tegenkomen. Dat is retargeting. En dankzij de Facebook Pixel kan je advertenties opmaken naar doelgroepen die interesse lijken te hebben in je product of dienst.

Facebook Pixel? Wat is dat?

De Facebook pixel is een stukje code dat je in de back end van je website implementeert. Zoals andere tags, helpt de Facebook Pixel het verkeer op je website te analyseren.

Wat kan de Facebook Pixel allemaal?

  1. Facebook Pixel voor het aanmaken van custom doelgroepen

Dit is een van de krachtigste targetingmogelijkheden van Facebook. In plaats van je doelgroep op te bouwen met de zelfbedieningsadvertentietool van Facebook, heb je de mogelijkheid om de Facebook Pixel het zelf te laten doen. Zo wordt het hele adverteer-proces sneller en eenvoudiger. Maar nog beter, de Facebook Pixel draagt ook bij aan de effectiviteit van je advertentiecampagnes.

Doelgroepen worden dankzij de Facebook Pixel niet gedefinieerd door demografische categorieën of interesses; ze zijn gemaakt van mensen die de pagina waarop je pixel staat bezocht hebben. Meestal zijn deze mensen verdeeld in 3 doelgroepen:

  • De mensen die op je landingspagina komen, maar niet doorklikken op de CTA
  • Mensen die doorklikken op de CTA, maar het betalings- of contactformulier niet invullen
  • Mensen die het betalings- of contactformulier invullen.

Deze laatste doelgroep wordt door de Facebook Pixel opgeslagen zodat je dit publiek kan uitsluiten bij het opmaken van je advertenties. Zijn hoeven de advertentie immers niet meer tegen te komen.

Het grootste voordeel aan de Facebook Pixel is waarschijnlijk dat dit alles automatisch gedaan wordt. Vanaf je de Facebook Pixel implementeert op de desbetreffende landingspagina, zullen de doelgroepen constant geupdated worden.

  1. Facebook Pixel om Lookalike Audiences aan te maken

Zo’n doelgroepen zijn geweldig – op maat gemaakt en relevant. Maar hoe zit het wanneer je je bereik wilt uitbreiden buiten degenen die uw website bezoeken?

Dat is waar Lookalike Audiences voor zijn. Door de Facebook Pixel te installeren, kan je je doelgroepen gebruiken als startpunt voor nieuwe, vergelijkbare doelgroepen die Facebook automatisch genereert. Dat betekent dat je je ideale prospects kan bereiken, en dat sneller dan ooit.

  1. Facebook Pixel om conversies op te volgen en te verbeteren

Als wij één fundamentele reden moeten geven om een Facebook-pixel te implementeren, is het om conversies bij te houden. Als je een pixel installeert op belangrijke landingspagina’s, krijg je informatie over de conversie van die pagina’s, welke pagina’s bezocht worden en hoeveel ROI je campagnes opleveren.

  1. Facebook Pixel voor remarketing

De Facebook Pixel is veelzijdig. Het kan:

  • de relevantie verbeteren door advertenties weer te geven voor bezoekers van uw website.
  • het bereik van advertenties verhogen door vergelijkbare doelgroepen te maken op basis van je websitebezoekers.
  • belangrijke prestatiestatistieken bijhouden die belangrijk zijn voor je bedrijf.
  • de conversies op belangrijke landingspagina’s verbeteren.

Als je al die dingen samen bekijkt met de ogen van een adverteerder, denk je waarschijnlijk: “De Facebook Pixel is een van de krachtigste retargeting-tools op het internet.” Wel, je hebt gelijk.

Meer weten over retargeting op Facebook of over zaken doen op sociale media in het algemeen? Kom naar onze bootcamp op woensdag 21 november en krijg key insights op een halve dag tijd!

Toch nog niet overtuigd? Dan zien we je de komende dagen wel op Facebook! 😉

Schrijf je in voor onze bootcamp


Ik wil een Facebook Pixel!
2018-11-06T15:06:16+00:00