Giet jouw ondernemersdroom in een duurzaam business plan

“Een budget opmaken, daar zijn we weer,” hoor ik je als ondernemer al zeggen. “Waarom is dat eigenlijk nodig?” Een budget of een begroting is een inschatting van je inkomsten en uitgaven voor het volgende jaar. Het geeft je een beeld van hoeveel je bedrijf zal kosten en/of opbrengen en staat je toe controle te houden over het financiële luik. Het opstellen van een budget voorkomt een financiële kater. Maar er is meer.

Stel je bedrijf weer op scherp

Het opstellen van een budget geeft één keer per jaar de tijd om stil te staan bij waar je vandaag als ondernemer en bedrijf staat. Het laat toe om een SWOT (sterktes, zwaktes, kansen en risico’s) in te schatten, en vervolgens te bepalen waar je naar toe wil qua doelstellingen in verkoop, winst en talent & organisatie. Daarbij is het belangrijk na te denken waarom klanten voor jouw bedrijf of oplossing kiezen? Is jouw bedrijfspositionering nog steeds helder en onderscheidend genoeg? Bezorg je jouw klanten een optimale ervaring? Voldoet de huidige strategie om voldoende nieuwe business genereren? Zijn de medewerkers voldoende klantgericht, betrokken en gemotiveerd?

Je ziet het al: een budget opmaken is een mooie kans om jouw fundamentele bestaansreden als ondernemer en bedrijf terug scherp te stellen, en de tijd te nemen om duurzaam over uw bedrijf na te denken.

Een onepager business plan

Reflecteren is nodig. Het geeft je de kans om met een heldere blik weer vooruit te kijken. Wie reflecteert kan opnieuw plannen. Bij JDI gebruiken we daarvoor een OGSM-methode. Uitgaande van het hogere doel, het objectief (Objective), stellen we een aantal cijfermatige doelstellingen (Goals) voorop. Om deze te kunnen bereiken gaan we nadenken over de strategieën (Strategies) die we willen hanteren zodat we daarna alles vertalen in actieplannen (Measures) met harde KPIs (key performance indicators of parameters). Op die manier dwing je jezelf om structureel na te denken over wat je wil bereiken en hoe je er naar toe wilt geraken. Het resultaat is een business plan of begroting. Het grote voordeel is dat je de rijrichting bepaalt, de rijstijl, en welk voertuig je nodig zult hebben. Op elk moment in het jaar kun je teruggrijpen naar dit canvas of model om te meten of je als bedrijf nog op schema zit.

Niet alleen voor grote ondernemingen

Een sterk business plan is niet enkel van toepassing voor grote ondernemingen. Ook KMO’s en kleinere ondernemingen halen veel voordeel uit een duidelijk gedefinieerd objectief, kwantificeerbare doelstellingen, uitgewerkte strategieën en een concreet actieplan. Het belangrijkste bij het opstellen van een business plan voor jouw onderneming is om de ruimte te nemen om het vanop een afstand te bekijken. Veel ondernemers worden opgeslorpt door de dagelijkse operationele werking van de onderneming en dat maakt het moeilijk om toekomstgericht te denken.

Drie tips op weg naar een goed business plan

Het belang van een business plan behoeft geen verder betoog. De kunst is het juiste evenwicht te vinden en prioriteit te geven aan de strategieën en acties die de meest succesvolle impact hebben op jouw organisatie. Begin vandaag nog en je zal zien, een plan brengt rust, inzicht en een gunstig toekomstperspectief. We geven je alvast enkele tips:

  1. Wees realistisch in de doelstellingen.

    Je concretiseert dan wel een droom in een plan, maar de droom is om succesvol te zijn en niet te dagdromen.

  2. Blijf overzichtelijk in jouw plan.

    Maak geen opeenstapeling van losse ideeën maar een gestructureerd geheel dat vertrouwen uitstraalt. Zowel intern als extern.

  3. Betrek een professional bij jouw plan.

    Een goed klankbord helpt om van op afstand naar de onderneming te kijken, kan adviseren en bijsturen in de aanpak en helpt om realiteitszin bij te brengen.

Zet de eerste stappen richting een business plan met een stevige fundering.

2018-08-30T12:17:25+00:00