Voor- en nadelen van het e-mailmarketing kanaal

Een goede balans tussen verschillende marketingkanalen is nodig voor efficiënte uitvoering van marketing. Binnen de marketingmix heeft ieder kanaal specifieke voor- en nadelen. Door optimaal gebruik te maken van de voordelen die ieder kanaal je biedt, zet je de marketingmix optimaal in. Een overzicht van de voor- en nadelen van het e-mailmarketing kanaal.

Voordeel: targeting op persoonsniveau

E-mail is een van de weinige kanalen waarbij je efficiënt een boodschap persoonlijk kunt maken. Door gebruik te maken van profielkenmerken is segmenteren en personaliseren eenvoudig. Daarnaast kun je op basis van inschrijf-, aankoop- of verjaardagsdata event-driven e-mails verzenden. Dit soort e-mails zijn persoonlijk en daarom essentieel bij het opbouwen van een relatie.

Voordeel: vele automatiseringsmogelijkheden

Event-driven e-mails worden volledig geautomatiseerd verzonden op het moment van een bepaald event. Als je abonnees wilt feliciteren op hun verjaardag stel je eenmalig een bericht op. Daarna wordt iedere dag automatisch een bericht verzonden naar alle abonnees die op die dag jarig zijn.

Naast een automatische verzending van e-mails zijn er ook vele automatiseringsmogelijkheden op het gebied van content. Een koppeling met je CMS zorgt ervoor dat je geen content hoeft te kopiëren van je website naar je nieuwsbrief. Je kunt zelfs geautomatiseerd de content ophalen en de nieuwsbrief laten verzenden. Zo kan je zonder tijdsinspanning traffic naar je website genereren.

Voordeel: meetbaarheid resultaten

Na het verzenden van een campagne is al snel duidelijk wat de impact van je campagne is geweest. Zo worden de open-, klik- en conversieratio’s per campagne real time bijgehouden. Je kunt trends ontdekken door meerdere campagnes met elkaar te vergelijken, maar het is ook mogelijk om tot op persoonsniveau in te zoomen. Zo kun je op elk gewenst niveau de impact van je nieuwsbrief analyseren. In tegenstelling tot het e-mailkanaal is het effect van een marketingactie in andere kanalen minder goed meetbaar.

Voordeel: eenvoudig optimaliseren en testen

Dankzij de goede meetbaarheid van de impact per campagne is het goed mogelijk om verschillende versies van hetzelfde bericht te testen. Door verschillende variabelen apart te testen werk je steeds meer toe naar een optimaal bericht.

Voordeel: lage kosten

Met verschillende e-mailtools kun je gratis starten met het verzenden van nieuwsbrieven. Echter, als je meer functionaliteiten wilt, zul je moeten overstappen naar andere software. Toch blijven de kosten per contact in vergelijking met andere marketingkanalen laag.

Voordeel: permission-based communicatie

Mensen besteden steeds minder aandacht aan ongewenste reclame. Tijdens commercials wordt weggezapt, de radio wordt zachter gezet en folders verdwijnen ongelezen in de prullenbak. Het is voor mensen belangrijk om de controle over toegezonden reclame te houden. Als ontvanger van een e-mail behoudt je die controle. Je hebt namelijk toestemming gegeven en abonnees kunnen zichzelf bij ieder bericht weer afmelden. Dit is enerzijds een groot voordeel, maar het zorgt ook voor enkele uitdagingen.

Uitdaging: verloop in de database

Een uitschrijflink in ieder bericht is verplicht. Ontvangers kunnen zich dan ook op ieder moment uitschrijven.  Stel een plan op waarmee je enerzijds zorgt voor het behoud van huidige abonnees en anderzijds ook zorgt voor nieuwe aanwas. Een grote database met betrokken abonnees vormt namelijk het fundament waarop je succesvolle e-mailcampagnes kunt baseren.

Uitdaging: veel concurrentie in de inbox

Iedere dag stromen vele inboxen vol en mensen hebben maar weinig tijd. Jouw bericht moet daarom concurreren met vele andere berichten die ook verwerkt moeten worden. Houdt in ieder geval rekening met deze best practices zodat je het openingspercentage van je campagnes verhoogt.

Uitdaging: deliverability

Deliverability lijkt voor veel bedrijven een toenemende bron van zorg en dat is niet verrassend. Niet alle e-mails komen in de inbox van abonnees terecht. Toch zijn het maar enkele factoren die voor problemen zorgen bij het afleveren van e-mails. Lees meer over deliverability.

Uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing in vergelijking met andere kanalen een hoog rendement oplevert. Probeer e-mailmarketing optimaal in te zetten door gebruik te maken van de verschillende voordelen die het kanaal je biedt.

2018-04-26T13:30:49+00:00