Waarom e-mail marketing succesvol blijft

Tussen al het social media geweld en ondanks spam houden commerciële e-mails goed stand. Meer zelfs: bedrijven vinden dat e-mail marketing nog steeds een betere ROI oplevert dan bijvoorbeeld social media of offline marketing. En eigenlijk is dat helemaal niet zo verwonderlijk…

Het eerste wat mensen doen op het werk (of zelfs ‘s morgens thuis via hun smartphone): hun mails checken.

De e-mail is een van de meest gebruikte communicatiemiddelen en daardoor zeker ook geschikt voor marketingdoeleinden.

E-mail marketing wordt voornamelijk ingezet voor klantenbinding, productpromotie en prospectie. Sommige e-mails zetten klanten direct aan tot actie, andere willen vooral informeren (elektronische nieuwsbrieven), om zo het contact met de klant te onderhouden en de naambekendheid te verstevigen.

Voordelen van e-mail marketing

  1. De e-mail is een ‘trager’ medium en daardoor een welkome afwisseling met de vluchtige berichten op social media. Bovendien bereik je er ook mensen mee die niet op social media actief zijn en dat zijn er nog altijd heel wat.
  2. E-mail marketing vraagt een relatief lage investering.
  3. Via e-mails kan je heel doelgericht en vrij persoonlijk communiceren. Je kan niet alleen de aanspreking personaliseren; maar ook de afzender, de inhoud, de volgorde, etc. aan je verschillende doelgroepen aanpassen.
  4. E-mail marketing zorgt voor extra leads op je website.
  5. E-mail marketing interageert perfect met andere marketingkanalen: social media, website en zelfs offline communicatie.
  6. Het resultaat van een e-mailmarketingcampagne kan je perfect opvolgen. Dat is handig om de volgende campagnes te verbeteren. Maar ook je salesteam haalt er voordeel uit. Je kan immers zien waarin elke klant afzonderlijk het meest geïnteresseerd was en je verkoopgesprek daarop afstemmen.
  7. E-mails kunnen responsive gemaakt worden, waardoor ze ook op tablets en smartphones user friendly zijn. Ideaal voor die mensen die in bed of op de zetel hun mailtjes checken.

Case

In het voorjaar stuurde Mindsetting een elektronische nieuwsbrief uit, waaraan we in totaal – copy, programmering en samenstelling adressenlijst – 8 uren gewerkt hadden. De nieuwsbrief ging naar zo’n 2.400 prospecten uit een specifieke doelgroep. Vrijwel onmiddellijk liepen 2 spontane aanvragen voor een afspraakbinnen. Ook de activiteit op onze website en de interesse voor onze Twitter-, LinkedIn- en Facebookaccount schoten de hoogte in. Op basis van het campagnerapport selecteerden we een 30-tal bedrijven die we opbelden. Ook dat leverde nog eens 5 afspraken op.

2018-04-26T13:31:14+00:00