Waarom iedere KMO aan content marketing zou moeten doen

In de moderne wereld moet je als bedrijf eenvoudigweg het internet op. Om op te vallen in de dagelijkse rush van informatie, is content marketing dé methode. Zelfs voor KMO’s. Vaak wordt content marketing gezien als een dure vorm van marketing. Nochtans is het goedkoper en doeltreffender dan klassieke reclame. En vooral duurzamer.

Wat is content marketing?

In content marketing staan de vragen van je (potentiële) klanten centraal. Op basis daarvan creëer je relevante content die deze vragen beantwoordt. Content kan in alle vormen e-books, instructievideos, infographics,… Maar het belangrijkste in je content strategie zijn kwalitatieve blogposts die proactief de mogelijke vragen van je potentiële klanten beantwoorden.

GRATIS infographic: ‘Starten met content marketing in 6 stappen’

1. Van zichtbaar naar vindbaar

Klassieke reclame draait vooral om zichtbaarheid, terwijl vandaag door het gewijzigd aankoopgedrag van de consument vooral vindbaarheid dient te primeren in een moderne marketing strategie. Met als gevolg dat je meer bezoekers naar website zal trekken, en dus meer potentiële klanten. Dat doe je door waardevolle informatie te creëren, content met andere woorden. Hoe je dat doet, lees je in het blogartikel ‘In 4 stappen naar het ideale zoekwoord voor je blogartikel’

2. Content marketing is goedkoper dan traditionele marketing

Met klassieke marketing bedoelen we print advertenties en audiovisuele reclame. Omdat je hiermee een brede doelgroep tracht te bereiken, zijn de kosten hiervan vaak hoog. Een groot bereik betekent minder gericht en dus minder op maat van een potentiële klant. Vaak is de relevantie voor een groot deel van de bereikte personen beperkter.

Bovendien is de investering in content marketing duurzamer. Een klassieke advertentie is een éénmalige kost die resulteert in een kortstondige boost van je merkbekendheid, maar vervolgens terug zakt naar het reguliere niveau. Tenzij er een langdurige advertentiecampagne wordt aan verbonden, maar daar hoort een dito prijskaartje bij.

Elke euro die in content wordt gestoken, vertaalt zich in een langdurig effect. Een blogartikel dat vandaag de vraag van een potentiële klant beantwoordt, is binnen twee jaar nog steeds relevant. Iedere publicatie verhoogt de vindbaarheid van je merk en dus ook je merkbekendheid.

3. Doelgericht en op maat

Een ander voordeel is dat je zelf controle hebt over de doelgroepen die je wil bereiken. Door je doelgroepen in kaart te brengen en via een persona oefening hun noden en vragen ontdekt, kan je perfect content op maat creëren.

Voor iemand die gericht op zoek is naar je product, kan je al wat technischer gaan. Wie op zoek is naar advies, overtuig je dan weer beter met nuttige info over jouw topic. Voor wie nog niet zo ver is in het proces, kan je eerder op de bewustwording gaan spelen. Waarop je product uiteraard het antwoord is. En potentiële klanten die nog een duwtje in de rug nodig hebben, kan je verleiden met inspirerende succesverhalen en referenties.

Starten met content marketing

Content marketing is dus niet enkel weggelegd voor grote bedrijven met grootse marketingbudgetten. Ook als kleine(re) KMO kan je jezelf profileren als expert binnen jouw nichemarkt.

Wil je starten met content marketing, maar weet je niet hoe? Download onze infographic en kom perfect te weten hoe je in 6 eenvoudige stappen de basis legt voor je content strategie.

CTA infographic content marketing in 6 stappen
2018-04-26T11:55:44+00:00