Wat wij leerden op Strategic Marketing Day

Blijf jezelf en je medewerkers uitdagen.

Marketing staat nooit stil. Elke dag ontdek je als marketer nieuwe technieken, tools of creatieve ideeën. Om ervoor te zorgen dat je voor klanten steeds een zo groot mogelijke toegevoegde waarde levert is het cruciaal om zelf als onderneming altijd te blijven bijleren. JDI streeft ernaar om innovatief te blijven en binnen alle projecten de best passende oplossing te voorzien zodat de klant het volledige commercieel potentieel kan benutten. Strategic Marketing Day is daarbij een uitgelezen kans om onze kennis aan te scherpen. Daarom stuurden we Jilles & Jan, van ons marketing team erop af. Hier een terugblik op wat ze ontdekt hebben.

Plaats je klant centraal. Altijd en overal.

Customer Centricity

post08252017_Heinz_product_designEen veelgebruikt begrip de laatste maanden. Over het belang ervan valt niet langer te twisten. Bedrijven die vertrekken vanuit hun product of dienst, zonder daarbij rekening te houden met de noden en behoefte van de eindklant, komen in moeilijkheden. De klant is niet langer geïnteresseerd is de producent of leverancier die het hardst roept maar reageert vooral op hij die het beste luistert. In België geeft 50% van de bedrijven zichzelf een score van 7/10 of hoger wanneer het aankomt op Customer Centricity.

De klant centraal plaatsen is niet enkel van toepassing voor het marketing of sales departement van je onderneming. Het is een mindset die doorheen de hele organisatie moet leven. Hoe wij bij JDI klantgerichtheid aanpakken lees je in onze blogs over Customer Excellence of De reis van jouw klant. Bij Amazon gaan ze heel ver om de klant centraal te plaatsen. Meetings worden georganiseerd met telkens één lege stoel aan de tafel, de stoel van de klant. Een visuele reminder tijdens elke meeting om altijd de klant te betrekken in het denkproces en rekening te houden met de perceptie van de consument.

Customer Experience

Eenvoudigweg de volgende stap. Is je bedrijf klantgericht? Dan heb je alvast een eerste belangrijke stap gezet. Vervolgens is het belangrijk om stil te staan bij de beleving van klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Coolblue. De producten zijn niet uniek, de ervaring voor de consument is dat des te meer. Een voorbeeld hiervan is de wachttherapie. Dit is dan wel nadrukkelijk aanwezig in een B2C omgeving, het blijft ook in B2B een zeer belangrijk aspect. Je product of dienst positioneren vanuit de noden van de klant is alvast een positieve benadering. Er vervolgens ook voor zorgen dat de klant een optimale beleving ervaart bij het gebruiken van je goed of dienst zorgt voor een unieke ervaring die je klant zal onthouden. En een positieve ervaring zal leiden tot goodwill, herhaalaankopen en aanbevelingen. Of anders gezegd: betere commerciële resultaten :-). Slechts 20% van de Belgische marketers gelooft de dag van vandaag dat zijn of haar onderneming focust op Customer Experience. Een unieke kans dus om met jouw onderneming hier het verschil te maken. Ontdek hoe in onze blog: “In 7 stappen naar een optimale klantbeleving”.

Data marketing is het vorige next big thing

Wil je als onderneming klaar zijn voor de volgende stap en je commerciële doelstellingen blijven bereiken, zorg dan voor een data marketing strategie. In het streven naar klantgerichtheid van je organisatie en een optimale klantbeleving is data een onuitputtelijke bron van informatie. Weet jij bijvoorbeeld wie de website van jouw onderneming bekijkt en welke pagina’s jouw klanten het vaakst raadplegen? Je website bezoekers kennen en identificeren is vaak een eerste stap in de goede richting.

33% van de Belgische marketers zien hun bedrijf als data georiënteerd. Aangezien het voor veel bedrijven ongekend terrein is, zou je denken dat dit cijfer nog best meevalt. Het verschil zit hem echter in de manier waarom data ingezet wordt. Zij die reeds nuttig gebruik maken van data doen dit eerder reactief. Analyseren van aankoopdata of gedrag van klanten en prospecten levert zeker een meerwaarde voor je onderneming. Wanneer je data inzet om predicties te maken van de markt en je doelpubliek ben je pas echt goed vertrokken. Kijk naar Netflix die op basis van de series of films die je gekeken hebt een voorspelling maakt van andere content die je wellicht ook zal interesseren. Data marketing is niet langer een trend maar wordt steeds meer een noodzakelijke aanpak om als bedrijf je commerciële doelstellingen te bereiken. Maak in 2018 werk van een data strategie. Laat je niet afschrikken en begin eenvoudig door te bepalen:

  • Welke data nuttig is om te verzamelen
  • Hoe je data van verschillende bronnen kan combineren voor meer inzicht
  • Op welke manier je data kan inzetten voor een persoonlijkere benadering en betere commerciële resultaten
*gebaseerd op presentatie van The House of Marketing

Ons besluit

Strategic Marketing Day is een must-do event voor elke marketer die zichzelf wil blijven versterken. De verschillende presentaties waren inhoudelijk goed gefundeerd en door het beperkt toegelaten deelnemersaantal is het een persoonlijk en to-the-point event. Een volgende editie sturen wij zeker opnieuw enkele van onze marketers op pad!

2018-04-27T16:43:31+00:00