Welke kleuren kies jij best voor je nieuwe branding?

De kleur van een product beïnvloedt de beslissing tot aankoop voor 60 tot 80%. De kleuren die jij gebruikt in je branding kunnen jouw bedrijf of merk dus maken of kraken. Een studie onderzocht de top 100 merken van de wereld op basis van merkwaarde en kwam tot de volgende conclusies:

  • 33% gebruikt blauw
  • 29% gebruikt rood
  • 28% gebruikt zwart of grijstint
  • 13% gebruikt geel of goud

Allemaal goed en wel, maar welke kleur(en) kies jij dan best voor jouw branding?

Om dat te weten te komen, moet je eerst begrijpen waar elke kleur voor staat:

Geel

Geel staat voor optimisme, energie, vrolijkheid en plezier. Het schreeuwt om aandacht. Ferrari, IKEA en McDonalds zijn hier de perfecte voorbeelden van. Andere grote merken die geel in hun branding gebruiken zijn National Geographic, IMDb en Schweppes.

Oranje

Oranje is een vriendelijke kleur die vooral staat voor warmte, jeugd en sociaal zijn. Deze kleur wordt gebruikt door bedrijven met een jong publiek, zoals Fanta en Nickelodeon. Maar oranje wordt ook gebruikt door bedrijven die willen opvallen, zoals Amazon, ING en Harley Davidson.

Rood

Rood is een emotionele kleur die voor energie, passie en kracht staat. Het trekt de aandacht en wordt daarom ook in veel brandings gebruikt, zoals in die van Netflix, Nintendo en CNN. Rood roept vreemd genoeg ook een gevoel van honger op. Daarom komt deze kleur vaak voor in logo’s van drank en etenswaren zoals McDonald’s, Coca Cola, Kellogg’s en Red Bull.

Paars

Paars staat al eeuwen voor rijkdom en luxe. Daarnaast wordt paars ook veel gebruikt voor het aantonen van spiritualiteit en wijsheid. Bekende merken die hierop inspelen zijn Yahoo, T-mobile en Hallmark.

Groen

Groen is een rustgevende, verfrissende kleur die vaak geassocieerd wordt met gezondheid en natuur. Merken zoals Animal Planet, Starbucks en Tropicana spelen hier goed op in. Daarnaast staat groen ook voor intelligentie en succes. Denk maar aan het groene vinkje, Android en Spotify.

Blauw

Blauw staat voor kalmte, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Vooral zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur, maar ook vliegtuigmaatschappijen zoals United Airlines, Brussels Airlines en British Airways stralen deze eigenschappen uit. Betrouwbaar overkomen is essentieel voor dit soort bedrijven. Andere grote merken die inspelen op de kracht van blauw zijn LinkedIn, Twitter, Facebook, Nasa, Ford en Oral-B.

Grijs

Grijs staat voor intelligentie, solide en praktisch zijn. Grijs wordt vaak gebruikt als de basis van een logo en heeft de neiging de kleur ernaast te versterken. Er zijn weinig merken die succes hebben met een volledig grijs logo. Merken zoals Apple, Swarovski en Wikipedia kunnen zich deze kleur wel veroorloven omdat de waarde van hun producten al gekend is bij het publiek.

Zwart

Zwart (en vooral de combinatie zwart-wit) zorgt voor evenwicht en helderheid. Daarnaast straalt het ook een zekere klasse uit en kan zwart de aandacht opeisen. Denk maar aan merken zoals Puma en Adidas. Zwart-wit staat ook voor vrede en helderheid, waar WWF en The New York Times op inspelen.

Zo, nu je weet wat elke kleur betekent, kan je beslissen welke gevoelens jij met jouw product of merk wil uitstralen! Weet je niet waar of hoe te beginnen?

Contacteer ons!
2018-05-02T11:53:18+00:00