Zo verschijnt jouw blog bovenaan in de zoekmachines

Content marketing, inbound strategie, pull in plaats van push, blogartikels, zoekwoordanalyse, SEO, zoekmachines, … in iedere commerciële organisatie zal een van deze termen al wel eens de revue gepasseerd zijn. Iedere zichzelf respecterende marketeer moet ervan op de hoogte zijn. Zo lijkt het althans. Maar vaak staan operationele zaken hoger op het priolijstje dan het verdiepen in de finesses van goede content te creëren.

GRATIS infographic: ‘Starten met content marketing in 6 stappen’

Hoe zorg je ervoor dat je blogartikel bovenaan in de resultaten van de zoekmachines staat? In 4 stappen ontdek je het antwoord.

Stap 1: Schrijf voor je doelpubliek en niét voor de zoekmachines

Goede content schrijf je op de eerste plaats voor je bezoekers, en bij uitbreiding je persona’s. Stel jezelf daarom altijd deze vragen:

  1. Wat is het doel van het blogartikel? (vb. informeren, inspireren, expertise claimen, entertainen)
  2. Voor wie schrijf ik het?
  3. Wat is de waarde voor mijn lezer?
  4. Wat hoop ik dat de lezer na afloop doet? (Soft call to action – vb. Download e-book, infographic…)
  5. Hoe begeleid ik hem/haar naar de uiteindelijke hogere doelstelling van mijn content strategie? (Hard call to action – Boek een sessie / Koop een dienst)

Door hier vooraf goed over na te denken schrijf je teksten op maat, die aanslaan bij je lezers en makkelijker gedeeld zullen worden via social media en andere websites. En dat is weer goed voor SEO.

Stap 2: Ontdek het zoekgedrag van je doelpubliek

Hou deze twee centrale vragen in gedachte: “Hoe zou een potentiële lead op mijn content moeten terechtkomen? Welke zoekwoorden zullen zij ingeven in de Google zoekbalk. Welke vragen stellen zij zich?

De relevantie van je zoekwoorden bepaalt immers hoe goed je zal scoren in de zoekresultaten van zoekmachines.

Bij het uitschrijven van je artikel, hou je dus rekening met die specifieke zoekwoorden door ze in jouw tekst te verwerken. Zoekmachines pikken deze woorden op en bepalen zo de relevantie en de plaats die je verwerft in de zoekresultaten.

De inhoud van je pagina moet dus overeenkomen met de zoekwoorden die iemand heeft ingetypt in Google.

Een handige tool om zoekwoorden te vinden is Answerthepublic.com Het is gebaseerd op Google Suggest, de auto-aanvulfunctie van Google wanneer je een woord begint in te typen in de zoekbalk. Google geeft dan de meest gezochte zoekwoordcombinaties aan.

Stap 3: Bepaal prioriteiten in je content

Vanuit stap 2 weet je nu welke mogelijke zoekwoorden er allemaal zijn in een bepaalde topic. Dat zegt uiteraard nog niets over het zoekvolume. En net daar zit de evenwichtsoefening. Ga je voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume of ga je eerder zoekwoorden inzetten die meer onder de radar liggen en dus minder zoekvolume hebben?

Kort door de bocht: ga voor niche zoekwoorden of specifieke combinaties van zoekwoorden (vb. content marketing voor KMO’s). Waarom? De concurrentie is hard. Iedereen is tegenwoordig met content bezig en in quasi elke sector zijn de ‘golden keywords’ al genoeg beargumenteerd. Zeker als kleine speler in het Google landschap is het beter om in te zetten op niche zoekwoorden of specifieke zoekwoordcombinaties.

Stap 4: Laat nu pas de cijfers spreken

Je kan daarvoor de alom gekende Google Keyword planner gebruiken. Een snellere manier is de plugin voor Chrome Keywords Everywhere. Deze plugin geeft naast de zoekwoord suggesties meteen aan hoe vaak die specifieke zoekwoordcombinatie wordt opgezocht. Wanneer je deze gebruikt in combinatie met Answerthepublic.com, heb je dus het ideale instrument om binnen jouw niche ‘King of content’ te worden.

Hoe je met je gouden keyword een killer blogartikel schrijft, kom je te weten in een volgende blogpost.

CTA infographic content marketing in 6 stappen
2018-08-22T13:48:35+00:00