De Federal Learning Account (FLA) is een nieuw initiatief van de Belgische overheid om levenslang leren een boost te geven. Het idee? Werknemers blijvend inzetbaar maken. Klinkt geweldig, toch? Maar bij JDI houden we van een kritische blik (en een beetje gezonde rebellie). Is de FLA werkelijk een sprong vooruit, of gewoon een extra laagje administratieve ellende? Laten we het uitpluizen.
In a nutshell:
Doelgericht of gewoon verplicht?
De Federal Learning Account, of FLA, belooft opleidingsrechten te garanderen voor werknemers, maar in de praktijk voelt het eerder als een verplicht nummertje. Vooral bedrijven met meer dan 20 werknemers moeten eraan geloven: een minimaal aantal opleidingsdagen per werknemer, nodig of niet. Leuk voor de overheidscijfers, maar wat doet het voor jouw organisatie?
Een one-size-fits-all oplossing? Not so much.
Iedere organisatie is anders. Kleine teams met een sterke leercultuur, zoals bij ons, hebben vaak al een natuurlijke focus op groei. Extra verplichte opleidingsdagen? Die voegen niets toe. Sterker nog, het kan zelfs averechts werken. Waarom moeten KMO’s met 20 werknemers aan dezelfde verplichtingen voldoen als multinationals met duizenden medewerkers? Context is alles. Leren gebeurt vaak spontaan, via samenwerking en dagelijkse praktijk. Formele trainingen kunnen in zo’n setting voelen als een overbodige formaliteit.
Formeel leren versus de praktijk
Hoewel de Federal Learning Account informeel leren, zoals coaching, mentoring en jobrotatie, officieel erkent, ligt de nadruk opvallend vaak op formele opleidingen. En dat is niet altijd even goed, want de ene opleiding is de andere niet.
1. Maatwerk i.p.v. copy-paste
Formele opleidingen hebben hun voordelen: ze bieden structuur, duidelijke leerdoelen en een erkende waarde op papier. Maar ze kunnen ook een uitdaging vormen, vooral wanneer ze minder flexibel lijken en niet altijd helemaal aansluiten bij de specifieke noden van je team. Het is dus vooral zaak om op zoek te gaan naar een partner die je noden erkent en die opleiding op maat kan aanbieden, in plaats van een copy paste te doen van wat ze reeds bij een ander bedrijf hebben gedaan.
2. Administratieve overload
Het registreren van opleidingsuren via de FLA-tool vraagt tijd, zeker voor kleinere bedrijven. En dan staat de extra administratie vaak niet in verhouding tot de beoogde meerwaarde. Maar als je kiest voor een goede opleidingspartner, dan denkt die mee met jou en zorgt die ervoor dat het proces overzichtelijk blijft. Het resultaat zal dan zijn: minder gedoe, meer focus op leren en een tastbare return on investment.
Leren vanuit motivatie, niet verplichting
Leren is waardevol, maar alleen als werknemers gemotiveerd zijn. Weet dat in België er al opleidingsdagen en opleidingsverplichtingen in verschillende paritaire comités vastliggen. Maar verplichte trainingen, puur om aan de regelgeving te voldoen, zorgen vaak voor weerstand in plaats van enthousiasme. Bij JDI geloven we dat leren ingebed moet zijn in de bedrijfscultuur. Een cultuur waar medewerkers intrinsiek gemotiveerd zijn om te groeien en waar kennisdeling vanzelfsprekend is.
Onze visie op leren:
De sleutel tot een échte lerende organisatie
Verplichte opleidingen kunnen helpen, maar alleen als ze strategisch worden ingezet. Het gevaar? Ze worden een saaie ‘afvinkoefening’ in plaats van een waardevol groeimoment. Een échte lerende organisatie gaat verder dan losse trainingen. Ze bouwt een cultuur waar leren en groeien vanzelfsprekend zijn.
Wat werkt wél?
Het verschil maken met verplichte opleidingen
Verplichte opleidingen, zoals in het Federal Learning Account, kunnen een rol spelen in het stimuleren van een lerende organisatie, maar alleen als ze slim worden ingezet. Dit betekent:
Conclusie: Een lerende organisatie vraagt om meer dan verplichte trainingen
De toekomst van leren ligt in een geïntegreerde aanpak: verplichte opleidingen die een stap zijn in de richting van een cultuur waar leren, experimenteren en groeien vanzelfsprekend zijn. Laat verplichte training niet het eindpunt zijn, maar een middel om een diepgewortelde leercultuur te creëren.