Stel je voor: je zit als marketeer aan je bureau, je koffie is koud, en je probeert al drie uur een nieuwe social ad te bedenken die echt werkt. Je hebt de concurrentie al vervloekt, de brainstormpost-its bekeken maar je cursor blijft je uitdagend toeknipperen. Enter: de Meta Ad Library, de goudmijn voor marketeers die willen weten wat werkt…en wat niet.
In a nutshell:
Wat is de Meta Ad Library?
De Meta Ad Library is een gratis tool van Meta (je weet wel, het moederbedrijf van Facebook, Instagram, en identiteitscrisissen). Het is een openbare database waarin alle (non)actieve advertenties op Meta-platformen te vinden zijn. Je kan zoeken op merk, onderwerp of locatie, en krijgt in één klik te zien wie wat promoot, welke visuals ze gebruiken en welk type copy ze inzetten.
Waarom bestaat dit? Voor transparantie… en omdat Meta verplicht werd door overheden om politieke advertenties te tonen. Maar goed, wij marketeers hebben daar lekker van mee kunnen profiteren. Thanks, democracy!
Waarom zou je de Meta Ad Library gebruiken?
Zo gebruik je de Meta Ad Library in 3 stappen
Wat kan je er dan uit leren?
Je ontdekt bijvoorbeeld dat veel succesvolle ads simpel zijn. Eén sterke headline, een visueel dat aanspreekt, en een duidelijke CTA. Geen drie alinea’s storytelling over “onze missie”, geen stockfoto’s met gelukkige kantoormensen die nooit bestaan hebben…
Je merkt ook wie geld smijt tegen de muur en hoopt dat er iets blijft plakken, versus wie strategisch inzet op testing. Als je vijf variaties van dezelfde ad ziet langskomen bij één merk? Dan weet je: die zijn aan het tweaken. Dat kan jij ook.
En o ja, soms zie je ook gewoon écht slechte advertenties. En dat is eerlijk gezegd ook best inspirerend. “Als zij daarmee durven adverteren, dan kan ik ook wel wat posten.”