Naar aanleiding van het virus Covid-19 heeft de Belgische regering ingrijpende maatregelen genomen. Wellicht volgen er nog meer. We beseffen dat deze ons als ondernemers direct en indirect treffen. Nu op korte termijn, maar ongetwijfeld ook nog als de situatie normaliseert. Wij ervaren dit zelf ook aan den lijve. Ons belangrijkste advies is dat gezondheid op dit moment boven alles staat. Maar we kunnen ons ook al voorbereiden op de situatie na deze crisis. Daarom onze checklist die we graag met je delen.

Sociaal-maatschappelijk en strategisch

Ondernemers tegen Corona. Als ondernemer denk je vooral aan je medewerkers en de impact van Corona op hun persoonlijke situatie. Paniek en angst zijn slechte raadgevers. Zorg daarom voor houvast, duidelijkheid, maar ook vastberadenheid. Laat dit virus het niet winnen van je bedrijf!

  • Communiceer!
    Let wel op hoe je dat doet: wees niet te opportunistisch of te commercieel.
  • Onderneem lokaal!
    De grenzen gaan dicht, nu is het de moment om elkaar, de lokale handelaars en bedrijven echt te steunen. Denk aan de toffe kledingzaak in het dorp die nu snel een webshop heeft gelanceerd. Denk aan de kaashandel, slagerij, bakkerij om de hoek.
    Tip: Check de “lokaal uitgeven” website van Sodexo voor een handelaar in je buurt: www.lokaaluitgeven.be.
  • Geef je organisatie een gezicht!
    We worden allemaal getroffen en we moeten er meer dan ooit voor elkaar zijn, maak je acties menselijk.

Organisatieontwikkeling

De meeste bedrijven waren voor Corona op zoek naar nieuw talent. Die zoektocht staat nu waarschijnlijk op pauze. Maar is dat wel slim?

Gebruik deze periode om grondig na te denken over je organigram, de rollen en verantwoordelijkheden van eenieder, de benodigde competenties en technische vaardigheden. Hoe beantwoordt elke medewerker aan dat pakket? Hoe snel zal je terug dat juiste talent nodig hebben?

Blijk je toch andere talenten nodig te hebben?

  • Nieuw talent: Stop niet met zoeken, blijf dit doen, misschien wel op een andere manier zoals bv. via social media, maar blijf dit doen.
    Herbekijk via welke sociale media en met welke boodschap je je gaat profileren. Social media ontploft nu en het is zeer leerrijk om dit te bekijken in functie van je eigen organisatie.
  • Talent houden:
    Missen sommige medewerkers nog bepaalde competenties of vaardigheden? Of is de mindset er niet? Wil of moet je dit structureel oplossen?
    Zo ja, kan je die noden voorlopig via online opleidingen invullen? Velen gaan wel wat tijd hebben en daarom is dit het ideale moment voor bijscholingen.
    Tip: Check het groot online aanbod bij bv. CevoraLinkedIn Learning of YouTube.

Bovendien is homeworking vandaag een must. Teamleaders en managers hebben daarmee een cruciale taak: zij moeten inspireren, motiveren, organiseren, connecteren,… Geef hun handvaten mee want zij staan ook onder druk.

Teams bouwen in tijden van quarantaine:

  • Organiseer een dagelijkse individuele check-in!
    Zo behouden thuiswerkdende medewerkers toch de band met je bedrijf en onderhoud je je connectie met hen.
  • Organiseer videoconferencing met je team!
    Zo hoor je hoe het met hen gaat, blijf je praten en stimuleer je feedback. Zo zorg je bovendien voor focus, check je vooruitgang en creëer je medeverantwoordelijkeid voor de resultaten.
    Tip: Goede alternatieven voor face-to-face-meetings bieden Microsoft TeamsZoomGoogle Hangouts of GoToMeeting.

Financieel

Cashflow management is cruciaal:

  • Denk nu in termen van korte termijn (tot 5 april), eind april, midden mei en beyond.
  • Afhankelijk van je business heb je ofwel direct cash-in/cash-out, ofwel een vertragend effect. In welke mate is je cashflow de komende maanden geïmpacteerd Heb je oplossingen hiervoor?
  • Praktisch betekent dit:
    • Zijn al je verkoopfacturen verstuurd?
    • Zijn al je verkoopfacturen betaald?
    • Heb je al je aankoopfacturen ontvangen?
    • Zijn er aankoopfacturen die je kunt/mag uitstellen?
  • Planning:
    • Wees transparant en overleg met partners en financiële instellingen.
    • Neem de overheidsinspanningen mee in je financieel plan, het zal wat zuurstof geven.

Tip: VOKA geeft goede richtlijnen en info over de verschillende steunmaatregelen: https://www.voka.be/coronavirus-faq.

Business

De business blijft draaien. Misschien nu even wat moeilijker, maar dit komt terug, dat is een zekerheid! Zorg dat je er klaar voor bent als de wereld terug opveert.

Met welke acties kan je je klanten nu helpen:

  • Service
    Communiceer dat jullie als bedrijf beschikbaar blijven. Zet remote helpdeskers in de picture.
  • Advies
    Advies vanop afstand kan perfect, waarschijnlijk ook in jullie branche. Plan bvb. video meetings in, er staan heel wat onlinetools ter beschikking.
  • Kennisdelen
    Deel je kennis en know-how via een webinar.
    Tip: Webinargeek is een zeer geschikte tool om webinars te maken.
  • Digitaal
    Welke producten, oplossingen en diensten kan je digitaal in de kijker zetten?
    Welke commerciële en operationele acties plan je om meteen actief te zijn na de lockdown?
  • OGSM
    Neem de tijd voor reflectie: maak een concreet businessplan op één pagina via de OGSM-techniek. Download hier de OGSM template.

Zorg ervoor dat je huidige én vroegere klanten hiervan op de hoogte zijn. Zonder weliswaar te commercieel over te komen.

Customer excellence

Denk in het nu, maar zeker ook over de toekomst: evalueer zeer kritisch je huidige manier van werken en leer ervan.

  • Verbetering klantervaring
    • Inventariseer alle contactmomenten van je klant met je bedrijf
    • Geef elke moment een score
    • Wat kun je doen om die score vanaf de zomer of in het najaar te verhogen?
  • Digitaliseren Bedrijven die nu al digitaal bezig zijn, hebben het nét iets makkelijker.
    • Hoe digitaal is je bedrijf eigenlijk?
      Check je maturiteit op https://s.jdi.be/s/jdintelligentie.
    • Als je online aanwezig bent: communiceer!
      Laat weten dat je online werkt en dat klanten online kunnen bestellen.
    • Als je nog geen webshop hebt: zet je eerste stappen in digitale verkoop! Dit kan tegenwoordig op een heel makkelijke manier.
      Tip: Gebruik eeen webshoptool als Shopify en online betalingsdiensten als Mollie.

En laat ons allen de consument inspireren om hun geld niet naar het buitenland te sturen! Sorry EU, maar we hebben een inhaalbeweging van doen…

Commercieel

Analyseer je cijfers van 2019

  • Welke producten of diensten zijn gegroeid of niet? Zijn er grote verschillen per maand of per klant?
  • Hoe zijn je klanten gegroeid of niet? Op welke frequentie kopen zij? Welke producten, oplossingen of diensten kopen ze en welke niet? Zie je verschillende segmenten die een ander aankoopgedrag en behoefte vertonen?

Plan op basis van deze inzichten

  • Welke klanten wil ik prioritair met welke producten, oplossingen of diensten benaderen?

Herbekijk je uitstraling en positionering

  • Gebruik deze Brand Key Template om dit gestructureerd aan te pakken
  • Vergelijk de websites van je concurrenten met die van jezelf
  • Hoe scoor je?
  • Wat kan beter?
  • Wat is je sales pitch die je gebruikt in een verkoopsgesprek, op je website, …? Gebruiken/kennen al je medewerkers deze?

Business development

  • Welke producten of diensten missen je klanten nog die je verder kan ontwikkelen in de toekomst?
  • Zet een CRM systeem op waarin je al je klanten en prospecten kan opvolgen en je je sales kan sturen. Via een krachtige tool als HubSpot kan je gratis al van start.

Werk verder aan je netwerk

  • Bekijk al je verzamelde business cards en je vroegere klanten en denk eens na hoe je deze personen kunt contacteren.
  • Benader je bestaande sociaal netwerk door iets relevants te posten, niet meteen hard commercieel, maar sociaal relevant.
  • Welke onderwerpen in je vakdomein interesseren je klanten? Lijst deze dan op om af en toe iets over te posten.
  • Vraag je medewerkers om dit ook te doen en creëer zo je eigen ambassadeurs.
  • Be present!

En keep safe!

#StaySafe #StayHome #JDIvoorOndernemers #OndernemersTegenCovid19