In de dynamische wereld van vandaag, waar alles sneller en digitaler moet, is er één debat dat blijft smeulen: wat doen we met onze oudere werknemers? Zij worden vaak gezien als de onmisbare schatkamers van kennis en ervaring, maar is dat kort door de bocht? Laten we de feiten op een rijtje zetten en ontdekken of deze senior krachten echt de waardevolle activa zijn die we vaak beweren, of dat ze vastzitten in comfortabele maar beperkende posities.

Tijdens een recent event bij JDI zat iedereen snel op dezelfde golflengte. Bjorn Slegers, HR Director bij Lunchgarden, Jenneke Luyckx, HR Director bij Mazda Motor Europe, en Jeroen Franssen, Senior Market Expert bij Agoria deelden hun inzichten over oudere werknemers. En het publiek en de sprekers waren unaniem: oudere werknemers zijn waardevolle activa!

Dus…vraagstuk opgelost? Neen, zo simpel is het allemaal niet.

De fundering van je organisatie

Niemand is zo trouw aan de organisatie als oudere medewerkers. Ze houden van stabiliteit, zijn behoudsgezind en ze kunnen de solide basis vormen van je bedrijf. Er wordt algemeen aangenomen dat hoe jonger de generatie, hoe meer jobhoppen ze zullen doen. Cijfers wijzen uit dat één op de drie jongeren van plan is om minstens drie jaar bij zijn eerste werkgever te blijven en negen op de tien Gen Z’ers switcht van job binnen de drie jaar.

Een goede werkvloer heeft dus een beetje van beide: oudere medewerkers die mee elke storm bevaren, en nieuwe spring-in-’t-velds die zorgen voor vernieuwing en een frisse wind.

De waarde van ervaring in een evoluerende werkomgeving

Hoewel oudere werknemers misschien niet de eersten zijn om nieuwe technologie op te pikken, kunnen ze zich zeker aanpassen aan nieuwe werkmethoden, al duurt het soms wat langer of staan ze er eerder twijfelachtig tegenover. Maar hun uitgebreide ervaring en no-nonsense werkethiek zijn vaak precies wat een bedrijf nodig heeft om efficiënt te blijven opereren. De meerwaarde ligt niet zozeer in het snel oppikken van die nieuwe technologie, maar in het vermogen om met hun rijke ervaring de nieuwe werkomgeving vorm te geven.

Toch moet je niet om de pot draaien. Aan oudere medewerkers hangt vaak een groter prijskaartje. Maar net daarom biedt de overheid subsidies en belastingvoordelen aan bedrijven die oudere werknemers aannemen. Wat aantoont dat de ervaring en wijsheid van oudere werknemers toch wel van onschatbare waarde zijn voor de arbeidsmarkt.

Succesvolle outboarding en interne mobiliteit

Vroeg of laat verlaten oudere medewerkers de arbeidsmarkt, dus waarom zou je nog investeren? Wel, investeren is nooit verkeerd. Je mensen zijn je belangrijkste kaptitaal dus als je gaat beslissen dat je naar een deel van hen niet meer omkijkt, dan ben je niet goed bezig voor de groei van je bedrijf. Een investering is nooit verloren als je bijkomend ook tijdig een actieplan ontwikkelt. Een goede outboarding en successieplanning zijn daarom cruciaal: wie volgt de uittredende werknemer op? Zorg dan dat die kan profiteren van de kennis die de oudere medewerkers heeft opgedaan zijn laatste jaren. Of verdwijnt de rol volledig? Zorg dan dat het werk evenredig verdeeld wordt.

Merk je dat je oudere medewerker vastzit in zijn gouden kooitje? Stimuleer dan zijn intellect en houd de leercurve hoog. De juiste opleidingen vinden, job-redesign of mentorschap…er zijn zoveel mogelijkheden!

Om gouden kooitjes te vermijden stimuleren sommige bedrijven ook interne mobiliteit door werknemers systematisch van rol te laten wisselen, bijvoorbeeld om de vijf jaar. Zo zal je ook minder geconfronteerd worden met vastgeroeste medewerkers.

GenZ x 55+, een krachtige mix

Meer en meer zien we een trend van oudere medewerkers die een mentor-rol opnemen binnen een bedrijf. Zo koppel je de jonge, bruisende energie van GenZ met de doorgewinterde ervaring van oudere werknemers. De combinatie van frisse, innovatieve ideeën en bewezen strategieën kan een krachtige mix zijn, mits goed gemanaged en wederzijds respect en vertrouwen. Samen vormen ze een synergie die kan leiden tot innovatie en groei binnen het bedrijf.

Bij deze is het dus bewezen dat oudere medewerkers niet alleen waardevolle activa zijn, maar ook een sleutelrol spelen in de dynamische mix van een modern bedrijf. Terwijl ze misschien niet de snelste zijn om de nieuwste apps te omarmen, brengen ze een schat aan ervaring en een solide werkethiek die vaak de ruggengraat van een organisatie vormen.

Met succesvolle outboarding en interne mobiliteitsstrategieën kunnen bedrijven hun oudere werknemers effectief inzetten als mentoren en coaches, wat de hele organisatie ten goede komt. En laten we niet vergeten dat de frisse ideeën van GenZ perfect kunnen samensmelten met de wijsheid van oudere collega’s.

Trouwens we hebben ze gewoon nodig! Willen we naar een tewerkstellingsgraad van 80%, wat de doelstelling is van zowel de Vlaamse als de federale regering tegen 2030, dan hebben we iedereen nodig. De tijd dat we iemand aan de kant schuiven “want die is te oud” is gelukkig lang…lang….laaaaaaang voorbij!

Dus, de volgende keer dat iemand het debat wil heropenen, herinner je dan deze inzichten en de unanieme conclusie van ons recente event: oudere werknemers zijn onmisbare schatten in de hedendaagse arbeidsmarkt. Tijd om die gouden kooien te openen en hun volle potentieel te benutten!

Onze oplossingen voor deze uitdagingen

Om optimaal gebruik te maken van de ervaring van 55+ers binnen je bedrijf, bieden wij de volgende oplossingen aan:

  • Persoonlijk ontwikkelingsplan: Plannen die aansluiten bij de persoonlijke en professionele doelen van de medewerker.

  • Talent- en competentiemanagement: Focus op kennisoverdracht en training door rollen en verantwoordelijkheden toe te wijzen.
  • Individuele coaching: Met individuele coaching kan je je talenten, je potentieel en je valkuilen tot ontwikkeling brengen onder begeleiding van een gecertificeerde coach. Het is een krachtige methodiek om echt wel het beste uit jezelf naar voor te brengen

Ben je nog zoekende? Boek een gesprek met Patrick om te ontdekken hoe Talent Management de bijdrage van uw 55+ medewerkers kan optimaliseren.

En vraag je je nu af hoe je jouw bedrijf klaarstoomt voor de toekomst? Goed nieuws! Download onze gratis Future Proof Workforce checklist en ontdek hoe je jouw organisatie optimaal voorbereidt op de veranderende arbeidsmarkt.

Download de Future Proof Workforce checklist

Nog meer impact nodig?

  • Employer branding: een must voor elk bedrijf

    Als er 1 ding is dat de digital natives als een bloedhond van ver kunnen detecteren, dan is het social media fakeness. Blijf dus, ook in je employer branding, real. Wij tonen je hoe je dat doet.

  • Insights Discovery: via zelfkennis naar een duurzaam resultaat

    Bedrijven bestaan alleen dankzij mensen. Ze zijn dan ook onze waardevolste assets. Insights Discovery helpt mensen via zelfkennis beter verbinding maken met andere en leidt zo tot meer en duurzamer resultaat. Betrokken, enthousiaste medewerkers geven je onderneming vleugels en met het Insights-model neemt je groei een absolute vlucht.

  • Waarom andere bedrijven wel talent vinden

    Hoe ga jij, in de huidige War for Talent, nog het nodige talent vinden om je organisatie te laten groeien? Om de instroom naar je bedrijf te verhogen is het belangrijk om al je touchpoints met (potentiële) werknemers te evalueren.