De huidige context verscherpt de hoekjes die er voor corona al zaten. Gevoeligheden zijn groter en stresslevels liggen hoger – bij iedereen. Daar als zaakvoerder of manager goed mee omgaan vergt bewuster leiderschap. Dat vertalen we nu vaak naar resultaatsgericht leiderschap: doelen kiezen, actie nemen en gààn! Maar helaas blijkt dat onvoldoende: in deze wereld vol social distancing missen medewerkers betrokkenheid.
Persoonlijk leiderschap bevat namelijk nog drie aspecten: visie, empathie en structuur. Met die combinatie kan je je medewerkers werkelijk betrekken en zal je samen duurzame resultaten neerzetten. Zeker in tijden van crisis. Hier lees je hoe je deze vier types leiderschap combineert en vooral: hoe je ze met Insights® methodieken traint.

Persoonlijk leiderschap kan je ontwikkelen

Eerst en vooral: sterk leiderschap zit niet in ons DNA. Je wordt niet geboren als leider. Sommigen krijgen drive mee, anderen natuurlijk charisma of een groot empatisch vermogen; maar pas ingebed in een volledige set vaardigheden komen die eigenschappen volledig tot hun recht. Pas dan dragen ze bij tot resultaat voor een organisatie.

Zo een complete set vaardigheden maakt van iedereen een goede leider voor medewerkers. Leiderschap is namelijk een vaardigheid die je kunt leren, trainen en bijsturen. En dat is nu net waar het schoentje wringt in veel organisaties. Want wat gebeurt er vaak?

  1. Experten die uitblinken in hun vak, die hun métier van binnen en van buiten kennen, mogen hun afdeling gaan runnen en leidinggeven aan hun collega’s. En dan gebeurt er iets bijzonders.Of eigenlijk niet. Want wie van de ene dag op de ander leidinggevende wordt, doet gewoon verder waar ze jarenlang mee scoorden: expert zijn. Niet alleen voor hun eigen takenpakket, maar nu ook voor iedereen waar ze verantwoordelijk voor zijn. En zo krijg je micro-management.
  2. In snelgroeiende organisaties moeten visionaire ondernemers dan weer medewerkers aanwerven om hun groei te structureren en op te schalen. Zij konden een klein team enthousiasmeren en snel van richting doen veranderen, maar nu dat team groter wordt … is dat veel minder evident.Medewerkers beginnen tegen te wringen omdat ze onvoldoende kader en structuur krijgen en de ondernemer voelt zich onbegrepen.
  3. Leidinggevenden in grote bedrijven hebben vaak doelstellingen die ze kost wat kost moeten of willen realiseren. De manier waarop is niet belangrijk. De medewerkers moeten slaafs volgen wat wordt opgedragen om resultaat te halen.Doordat het element ‘samen’ mankeert, verliezen medewerkers hun gevoel van betrokkenheid. Zodra zich elders een opportuniteit voordoet waar hun inbreng mogelijks wel gewaardeerd wordt, vertrekken ze met de noorderzon.

Wat er ook kan gebeuren: een minuscule virus zet de wereld op pauze. Het gevolg: bestellingen blijven uit, processen lopen vast en medewerkers disconnecteren.

Leiderschapscoaching brengt methode en techniek in het resetten van die situatie en helpt je alles weer op gang te trekken.

Wat zonder leiderschapscoaching?

Beginnende leidinggevenden ontpoppen zich zo vaak tot schoolmeesters of kleine despoten. Begrijpelijk, want niemand heeft hen uitgelegd dat hun primaire taak plots de zorg voor hun medewerkers is. Dat de kern van hun nieuwe functie is om de collega’s te motiveren en beter te maken, te luisteren naar hun ideeën en ondertussen het kader en de richting aan te geven.

Idem voor gevestigde ondernemers die het gevoel krijgen dat ze er alleen voor staan. Zij moeten met een ander type medewerkers leren samenwerken om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven groeien in een wereld vol war for talent. Als zij zich niet aanpassen aan de relationelere kant van de samenwerking en dus meer psychologie en inleving inbrengen, lopen die medewerkers weg.Als je ervan uitgaat dat die vaardigheden spontaan komen, gaat het mis. Zeker nu deze wereld onder invloed van corona alsmaar meer veranderd. Want met al die digitale tools, sociale media en afstandswerken wordt interactie steeds moeilijker.

75% van alle medewerkers ervaren de omgang met hun leidinggevende als het meest stressvolle in hun job.

Leiderschapsontwikkeling en -training volgens Insights®-methode

De beste matroos wordt dus niet spontaan kapitein van een schip zonder opleiding of coaching. Het is slimmer om hem te ondersteunen. En dat doen wij liefst met de Insights®-methode.Insights zorgt ervoor dat het vertrouwen groeit waardoor een open dialoog tussen medewerkers mogelijk wordt. Precies die openheid levert betere samenwerking op – en dus betere resultaten.

De Insights leiderschapsmethode neemt je eerst mee op ontdekkingstocht. Via inzichten in je eigen gedragsvoorkeuren krijg je een duidelijker beeld van je persoonlijke leiderschapsstijl.

Van nature werk je namelijk het liefst in één van deze stijlen:

  1. Resultaatsgericht Leiderschap

    Resultaatsgerichte leiders bepalen heldere en overtuigende doelstellingen. Ze behouden hun commitment van begin tot eind. Vasthoudendheid en emotionele veerkracht zijn van cruciaal belang om ook in zware tijden door te gaan.

  2. Visionair Leiderschap

    Visionaire leiders zien mogelijkheden, creëren opties door creatief vooruit te kijken en krijgen enthousiaste volgelingen door visies inspirerend over te brengen.

  3. Relationeel Leiderschap

    Relationele leiders stimuleren samenwerking en betrokkenheid om het potentieel van mensen en teams optimaal te benutten. Deze leiders getuigen van veel begrip en inzicht en leggen de nadruk op relaties waarin wederzijds respect, aanmoediging en onderlinge samenwerking
    centraal staan.

  4. Gecentreerd Leiderschap

    Gecentreerde leiders staan met beide voeten in het hier en nu. Ze zijn authentiek, integer en doelbewust. Ze zeggen duidelijk en eerlijk wat ze bedoelen en menen wat ze zeggen. Ze denken rustig na over eigen overtuigingen, waarden en drijfveren die aan de basis liggen van hun manier van leidinggeven.

Natuurlijk ben je wie je bent. En elke leider reageert anders op uitdagingen. Het kenmerk van goede leiders is dat ze ondanks een persoonlijke gedragsvoorkeur toch in staat zijn om vanuit diverse leiderschapsstijlen te werken met hun teams. Zo motiveren ze hun mensen om net dat tikkeltje meer te bieden aan hun klanten en zo het verschil te maken met hun concurrenten.

Insights® leert dan ook herkennen waar anderen nood aan hebben en waar zij hun energie uit halen. Als je dat weet, kan je écht contact maken. Via die verbeterde interactie zal je er ook in slagen om anderen werkelijk beter te maken.

Tenslotte zal de Insights®-methode al doende ettelijke handvaten en manieren aangeven om betere resultaten te boeken en effectiever samen te werken.

Insights® leert je via zelfinzicht. Op elk moment de juiste leiderschapsstijl gebruiken. Zo wordt persoonlijk leiderschap een makkelijk toegankelijk middel tot effectievere samenwerking!

Je wordt niet als leider geboren. Daarom is het uitermate belangrijk om jezelf te blijven bekwamen in leiderschap, zeker als de wereld verandert. Net zoals sporters elke dag blijven trainen om beter te worden in hun discipline. Leiderschap is topsport, elke dag beter en beter.

Meer weten over de impact van persoonlijk leiderschap? Concrete tips om je medewerkers betrokken te houden?

Herbekijk JDI’s webinar:

Nog meer impact nodig?

  • Employer branding: een must voor elk bedrijf

    Als er 1 ding is dat de digital natives als een bloedhond van ver kunnen detecteren, dan is het social media fakeness. Blijf dus, ook in je employer branding, real. Wij tonen je hoe je dat doet.

  • Tussen productie en leverchaos door: waarmee kampen teamcoaches op de werkvloer?

    In de razendsnelle wereld van productie en logistiek staan teamcoaches continu onder druk om hun team tijdig kwaliteit te laten leveren. Welke uitdagingen houden teamcoaches vandaag de dag wakker?

  • In 4 stappen naar een positieve feedbackcultuur

    In een feedbackcultuur voelen werknemers zich comfortabel om met regelmaat feedback te vragen en te geven. Feedback is namelijk noodzakelijk binnen een organisatie wanneer deze echt wil inzetten op zelfsturende sterke teams. Het is een mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. En de kers op de taart: in sterke teams gaat gezamenlijk duurzaam resultaat voor op persoonlijk [...]