Verhoog de instroom naar je bedrijf met de 4 eigenschappen van de aantrekkelijke werkgever 

De cijfers van VDAB winden er geen doekjes om. Het aantal ingeschreven werkzoekenden daalt met 14,8%. Maar het aantal vacatures dat VDAB ontving in februari 2022 steeg met +64,5% tegenover februari 2021.  

Hoe ga jij nog het nodige talent vinden om je organisatie te laten groeien?

Om de instroom naar je bedrijf te verhogen is het belangrijk dat je als werkgever goed nadenkt over al je touchpoints met (potentiële) werknemers. Want naast het imago waar je zelf zo hard aan werkt, zullen deze het immers mee vormgeven. En dit imago ligt misschien niet helemaal in lijn met wie je dacht te zijn.  

Je instroom verhogen doe je zo! 

Val op met je branding

Een vacature uitschrijven en achteroverleunend met de handen in de nek lukte misschien nog 10 jaar geleden, maar tenzij je een household name zoals Google of Microsoft bent, zal je moeten werken aan je employer branding wil je de McDonald’s paal aan de horizon zijn.

Het is niet voor niets dat je vaak een sterk uitgewerkte employer branding ziet in technologische bedrijven. Zij voelen het tekort aan gewilde profielen al langer en zijn zich dus extra bewust van de kracht van een goed online uithangbord.

Structuur door cultuur 

Hoe medewerkers met elkaar communiceren, teams vormen en hoe het er dagdagelijks aan toe gaat op de werkvloer vormen de cultuur van je bedrijf. Gebruik daarom deze cultuur om structuur te geven aan je employer branding. Verzin geen vrijdagnamiddag-Monopoly-toernooi alleen maar om een leuke foto te kunnen posten. Je medewerkers zullen het snel merken wanneer er enkel toffe dingen worden gedaan for the gram’ en dan haken ze af. Een oprechte foto van enkele collega’s die samen lunchen doet veel meer dan een opgelegd event waar niemand zin in heeft.

Overtuigen tijdens de aanwerving

Ping! De CV van een sollicitant belandt in je mailbox. Wat nu? Wie beslist of hij uitgenodigd wordt? Wie belt hem op? Wie zal hem ontmoeten? Een hele boterham aan vragen maar ze zijn wel allemaal zeer belangrijk wil je de potentiële werknemer een aangename sollicitatie ervaring bieden. Merkt een gewild profiel dat er geen conform proces is en dat alles in het honderd loopt, dan kan hij gerust bij 10 andere werkgevers terecht waar het wel goed loopt. En jij….jij bent je potentieel talent kwijt!

Boetseren kan je leren! 

Maar let’s face it! De kans dat de perfecte kandidaat voor je in de stoel zit, zakt naarmate meer en meer mensen de arbeidsmarkt verlaten. De perfecte kandidaat is niet langer meer diegene die alles kan, maar diegene met de assertiviteit en drive om nieuwe dingen te leren. Het wordt dus misschien ook tijd om je vacatures anders op te stellen. Bepaal enkele must-have’s en boetseer nadien zelf je ideale medewerker in elkaar!

Fundering leggen in de onboarding 

Yes, weer een stap verder. De buit is binnen! Of…dat dacht je. Want door het hoge aantal openstaande vacatures is het tegenwoordig makkelijk jobhoppen. Kom je als nieuwe medewerker toe in een bedrijf en vangt niemand je op, waarom zou je dan ook langer blijven? Je moet dus zeker goed nadenken over de onboarding van nieuwe medewerkers. Hoe krijg je hen zo snel mogelijk en zo goed mogelijk volledig ingezet? First impresions count!

28.800 seconden om te knallen die 1ste werkdag 

Het zou eigenlijk echt een aparte functie moeten zijn: De Verwelkomer! Diegene die de nieuwe medewerker die eerste 8 uur mee op sleeptouw neemt. Die hem de cafetaria laat zien, die weet waar je de beste broodjeslunch haalt en die hem binnenloodst bij het team. De eerste werkdag moet een feest zijn, geen rondgeloop naar IT voor een computer, naar de receptie voor een badge of het allerergste: zittend aan een bureau met nog niets te doen. Denk ook goed na over ‘De Verwelkomer’. Wil je de stap zetten naar zelfsturende teams, dan kies je best iemand vanuit het team van de nieuwe medewerker. Deze kan eventueel nog bijgestaan worden door iemand van HR voor de facts & figures. 

Beloftes waarmaken in the long run

Medewerkers die vol lof over je bedrijf communiceren zullen altijd nieuw talent aantrekken. Inzetten op het ambassadeurschap van je medewerkers loont daarom zeker en dat begint eigenlijk al vanaf het begin. Zorg dat wat je belooft ook werkelijkheid wordt! Hoe zit het met het werkgeluk van je medewerkers na 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar…

Een dynamische loopbaan

De beste loopbaan gaat horizontaal, diagonaal en zelfs soms neerwaarts. Beloof je doorgroeimogelijkheden tijdens het sollicitatiegesprek, zorg dan dat die er ook zijn. Enkel zo kunnen je medewerkers mee evolueren met de groei van je bedrijf en zet je in op werkbaar werk. De beste verdediging tegen de moeilijke instroom van talent, is zorgen dat je zo min mogelijk van je bestaande talent moet vervangen!

Nog meer impact nodig?

  • Wat als arbeiders willen doorgroeien naar leidinggevende

    Ontdek hoe een gericht traject werknemers kan voorzien van essentiële vaardigheden, coaching en praktijkervaring om effectieve leiders te worden. Overbrug de kloof tussen huidige capaciteiten en leiderschapsvereisten voor een succesvolle transformatie naar een leidinggevende rol.

  • Tussen productie en pakjeschaos door: waarmee kampen teamcoaches op de productievloer?

    In de razendsnelle wereld van productie en logistiek staan teamcoaches continu onder druk om hun team tijdig kwaliteit te laten leveren. Welke uitdagingen houden teamcoaches vandaag de dag wakker?

  • Welke leider wil jij (vandaag) zijn?

    Voor de beste resultaten passen sterke leiders hun leiderschapsstijl aan naargelang de situatie en de medewerker. Iedereen kan dat leren: lees hier hoe.