Meerwaarde van een strategisch klankbord

Je ontvangt pas subsidies uit de kmo-portefeuille als je samenwerkt met een partner die door de Vlaamse Overheid gecertifieerd is. Voor die registratie zijn een bewijs van voldoende ervaring en hoge klanttevredenheid essentieel. Zo ben jij zeker van adviezen die werkelijk waarde toevoegen.

JDI is geregistreerd dienstverlener voor de Vlaamse Overheid en:

  • brengt ervaring mee uit verschillende sectoren
  • is bekend met verschillende types businessmodellen
  • past tal van trends en uitdagingen toe op jouw zaak
  • tapt uit het collectief JDI-geheugen.

Zo kan jij vanuit jouw expertise en marktkennis:

  • mee out-of-the-box denken
  • nieuwe invalshoeken zien
  • mogelijkheden ontdekken om nieuwe klantengroepen aan te spreken
  • andere toepassingen voor je producten en diensten onderzoeken.

Het belang van je eigen verhaal: succesvolle start met kmo-portefeuille

Die combinatie van JDI met jouw onderneming kneden we tot een onderscheidend individueel geheel. En dat is zo belangrijk omdat:

De basis van alle business vandaag: je bewust zijn van je eigen verhaal en dat verhaal exploiteren.

Vraag dat maar aan deze klant die naar één online verkoop per week wilde toewerken. Een eerder kleine kmo in interieurmateriaal – met eigen plaatsingsdienst en voor doe-het-zelvers – klopte begin 2020 bij ons aan voor een strategische klankbordsessie. Uiteraard met ondersteuning van de kmo-portefeuille.

Nadat hun verhaal heel pragmatisch werd uitgeschreven brachten we het samen in de praktijk. Heel gericht, met optimalisaties van de bestaande website en socialemediacampagnes naar helder gedefinieerde doelgroepen.

Na drie maanden is de doelstelling al ruimschoots overtroffen: er zijn momenteel 2 à 3 online verkopen per week. Bovendien vergrootte de verkoopsregio tot in Nederland. En we zijn nog niet eens klaar met alle webshop-optimalisaties!

Voor precies dit soort begeleiding kan je tot 7 500 euro financiële hulp krijgen in de vorm van de kmo-portefeuille. De Vlaamse Overheid legt zo jaarlijks tot 30% bij voor je investering in meer groei.

Waarvoor de kmo-portefeuille subsidies geeft

De kmo-portefeuille van de Vlaamse Overheid ondersteunt adviezen die het functioneren van je onderneming verbeteren. Op voorwaarde dat die kernprocessen versterken in samenwerking met een geregistreerde dienstverlener.. Het doel is om je te helpen correcte en grondig onderbouwde beslissingen te nemen.

Van probleemanalyse over het plannen van verandertrajecten tot het superviseren van de invoering van die plannen… er is veel mogelijk!

Meestal werken wij samen met onze klanten aan:

  • Strategisch plan

    Na enkele strategische klankbordsessies is je verhaal duidelijk en ook:

    • Waar je wilt staan over 1, 3 of 5 jaar
    • Hoe je dat op een realistische manier verwezenlijkt
    • Hoe je meet of je je objectieven bereikt en wanneer

    Met het antwoord op deze vragen heb je een concreet plan en meetbare doelstellingen in een businessplan op een (1!) pagina met concrete stappen om je doelen te bereiken.

  • HR beleid

    Groei wordt vaak vertaald in ratio: een hogere omzet, meer leads en conversie, een grotere marge,… Maar dat lukt alleen als je medewerkers daar ook de juiste talenten voor hebben en de goesting om er mee aan te werken.

    Samen houden we je HR beleid tegen de lamp en verfijnen het afhankelijk van de groeipijnen.

  • Marketingstrategie

    In marketing ontwikkelen we samen een duidelijke positionering met een sterke identiteit. Eentje die de toegevoegde waarde voor je klanten toont, op een unieke onderscheidende manier. Eruit springen, en liefst méér dan je concurrenten, dat is het doel.

    Samen ontwikkelen we een marketingplan dat zorgt voor meer en betere leads.

  • Verkoopsstrategie

    Het aankoopproces, zowel in B2B als B2C, is sterk veranderd: klanten nemen vaak al hun aankoopbeslissing voordat ze met een verkoper contact hebben. De rol van de traditionele verkoper is hierdoor serieus veranderd. Niet enkel moet de verkoopploeg beter samenwerken met marketing en communicatie om nieuwe klanten aan te trekken, de volledige organisatie moet klantgericht werken.

    Samen bekijken we hoe we daarvoor kunnen zorgen en meer verkoop realiseren.

  • Concrete voorbeelden van advies voor kmo-portefeuille

    Voorbeelden van advies waar je subsidie voor kunt krijgen zijn:

    • nieuwe positionering of strategie of een oude bijstellen
    • mogelijkheden tot digitalisering voor je onderneming uitzoeken
    • communicatieplan opmaken
    • commercieel plan ontwikkelen
    • SWOT analyse opstellen en verbinden aan actiepunten
    • marketingplan uitdenken
    • marktanalyse maken met bijhorend advies
    • investeringsanalyse realiseren
    • plan om het talent & organisatie in je bedrijf te versterken

Toegevoegde waarde van JDI als geregistreerd dienstverlener

De kmo-portefeuille beperkt zich in deze context tot advies. Dat betekent vaak dat je een rapport ontvangt. Punt.

JDI komt echter van Just Do It. Wij zijn doeners met een zeer pragmatische aanpak. Ook onze adviezen in het kader van kmo-portefeuille zijn afgestemd op jouw dagelijkse realiteit. Bovendien vind je bij ons ook de operationele hulp om die adviezen uit te voeren. Dat betekent dat ze altijd haalbaar én realistisch zijn. Want zeker als we het zelf komen doen willen we onze beloftes waarmaken.

Onze samenwerkingen met zowel de allerkleinste als de grootste kmo’s zorgen voor een ideale kruisbestuiving:

  • inzichten die we verwerven bij grote ondernemingen, passen we toe bij de kleinere
  • wendbaarheid en flexibiliteit die we ervaren bij kleine ondernemingen, brengen we over op de groten

JDI bezorgt je dus een strategisch plan en werkt dat ook zeer concreet uit in tactische acties. Waar nodig biedt JDI bovendien de operationele ondersteuning om die uit te voeren.

Zo dragen wij bij aan de versterking, groei en transformatie van ondernemingen in Vlaanderen.

De kmo-portefeuille: praktisch

Het precieze bedrag dat de Vlaamse Overheid voor je voorziet in het kader van de kmo-portefeuille, hangt af van de grootte van je zaak:

Kleine onderneming

Als kleine onderneming ontvang je 30% van je investering

(je onderneming is klein als je minder dan 50 VTE’s in dienst hebt, én als je jaaromzet maximum 10 miljoen euro bedraagt of je balanstotaal maximum 10 miljoen euro)

Middelgrote onderneming

Als middelgrote onderneming ontvang je 20% van je investering

(je onderneming is middelgroot als je tussen de 50 en 250 VTE’s in dienst hebt, én als je jaaromzet maximum 50 miljoen euro bedraagt of je balanstotaal maximum 43 miljoen euro)

Ongeacht de grootte van je zaak of je investering, ontvang je jaarlijks maximum 7 500 euro uit de kmo-portefeuille.

Kort samengevat verloopt de aanvraag zo:

  1. vraag je offerte aan bij JDI: contacteer ons voor een verkennend gesprek
  2. upload je offerte bij de online diensten van de Vlaamse Overheid
  3. stort jouw deel van de investering aan Sodexo, dat is de financieel dienstverlener voor de kmo-portefeuilles
  4. ontwikkel samen met JDI je nieuwe strategie, maak plannen op, werk samen aan je nieuwe groei,…
  5. beoordeel JDI’s diensten en geef akkoord voor betaling aan Sodexo.

Download kmo-portefeuille stappenplan

Dit handige stappenplan geeft op 1 pagina weer hoe je je kmo-portefeuille scoort!

Maar welke stappen je daarvoor precies moet zetten, dat vertellen we je ook al doende. Vraag daarom een verkennend gesprek om de mogelijkheden te bekijken:

Probeer het gewoon eens, leer ons kennen en geef het een kans.