Heel simpel gesteld: met social selling ontwikkel je relaties als onderdeel van je verkoop- én aanwervingsproces. Sociale media bieden de efficiëntste een gemakkelijkste manier om meer mensen uit je doelgroepen te bereiken. En dat groter bereik heb je nodig om postcorona terug voluit te gaan voor groei. Helaas pakken de meeste Vlaamse ondernemingen sociale media nog niet company-wide en strategisch aan. Daar willen wij iets aan doen! In deze impuls uit de JDI-groeireeks ontdek je hoe je heel pragmatisch met sociale media begint en waarom dat vandaag voor elk bedrijf belangrijk is.
Weinig tijd? Klik door naar:

Sociale media als driver voor haast elke bedrijfsdoelstelling

In Vlaanderen blijkt 90% van de ondernemingen sociale media nog steeds slechts stiefmoederlijk te behandelen. Elk bedrijf telt vandaag wel enkele medewerkers die met de beste wil en naar eigen vermogen een aantal sociale media kanalen gebruiken. Een Linkedin berichtje om nieuwe profielen te zoeken, een Facebook-post om te vertellen over een nieuw product …

Maar er valt zoveel meer uit te halen!

België telt

  • 7,5 mln. Facebook gebruikers, waarvan er 80% dagelijks inloggen.
  • 3,5 mln. Instagram gebruikers, waarvan een derde jonger dan 25 jaar.
  • 3,0 mln. LinkedIn gebruikers, met name 60% van de beroepsbevolking.

 

In de ideale wereld maakt je sociale media volwaardig deel uit van je bedrijfsstrategie en

  • zetten verkopers hun sociale media in als commerciële hefboom. Niet alleen voor hun persoon, maar ook voor de zaak.
    Door online op te treden als vertegenwoordigers van hun merk en adviseurs in hun sector.
  • verzorgen marketing en communicatie met sociale media zowel corporate branding als leadgeneration. Social is een positionerings- en interactiekanaal op zich, vandaag minstens zo belangrijk als andere kanalen.
  • zetten HR-medewerkers de kracht van sociale media in voor jobevents, sollicitaties, screenings, en al helemaal voor employer branding.
  • gebruiken klantenservicemedewerkers continu sociale kanalen om te interageren met klanten en leads.
  • treden alle medewerkers op als echte ambassadeurs van het merk.
    Vooral voor corporate en employer branding en soms als commerciële ondersteuning.

En bovenal is er synchronisatie tussen al deze teamleden. Zo versterken ze elkaars boodschappen nog!

Waar het eigenlijk op neerkomt is dit:
met sociale media zet je iedereen aan de verkoop!
Of dat nu de verkoop van je merk is, een concreet product, of je onderneming als werkgever.

7 elementaire factoren in het gebruik van sociale media

Sociale media creëren op een goedkope en laagdrempelige manier extra touchpoints in je customer journey. Hoe meer medewerkers sociale media actief en gestructureerd gebruiken, hoe groter het bereik van je merk en je campagnes. Reden te meer om een overkoepelend sociale media beleid en strategie uit te werken. Dit zijn 7 elementen die je zeker moet meenemen:

1. Gebruik je netwerk

  • Vergroot je bereik. Achter elk visitekaartje zitten personen met hun eigen netwerk. Hun netwerk heeft ook een netwerk, enz…
  • Voeg je nieuwe contacten toe en volg hen op sociale media. Zo zet je jullie gesprek virtueel verder.
  • Neem deel!
    • Like
    • Deel
    • Reageer
    • Volg
    • Verbind

Praat met je publiek, niet tegen je publiek!
Social media is tweerichtingsverkeer…
Spreek er met ons over, wij ondersteunen je graag.

2. Netwerk op een strategische manier… van achter je pc

  • Kies de bedrijven en mensen (concrete namen of functies) met wie je business wil doen.
  • Connecteer met hen via Facebook en LinkedIn.
  • Start met hun relevante berichten te liken, vervolgens erop te reageren.

3. Val op door middel van je content

  • Zorg dat mensen je door de kwaliteit van je posts willen volgen.
  • Varieer zo veel mogelijk door afwisselend te informeren, inspireren, motiveren en te entertainen.
  • Maak het persoonlijk
    • Zorg voor beeldmateriaal met mensen. Liefst medewerkers van je zaak. Tag ze en vergroot zo ook je organisch bereik.
    • Investeer in een fotoshoot. Met goede foto’s verhoog je de kans dat mensen je post effectief lezen met 94%!
  • Creëer een optimale eerste indruk
    • Gebruik een herkenbaar logo als avatar en een sterke cover.
    • Zorg ervoor dat die op elk kanaal dezelfde zijn.
  • Zorg voor beweging
    • Verkort de sales cyclus door te investeren in professionele video’s .
    • Ga af en toe Facebook Live. Live video’s hebben een veel hoger bereik dan andere video’s.
    • Maak een welkomstvideo en pin die vast aan je bedrijfsprofiel.

 

 

 

4. Toon je zeer goede service

  • Volg reacties op posts en berichtendiensten razendsnel op.
  • Stel een beleid op over negatieve feedback en hoe hiermee omgaan.
  • Werk een gedragscode uit met/voor je medewerkers en zorg ervoor dat ze allemaal betrokken en geïnformeerd zijn.
  • Gebruik de recensies op Facebook, Twitter, fora en andere als quotes.
  • Post berichten waaruit duidelijk blijkt welke diensten je voor, tijdens en na aankoop levert.

5. Vergeet je bestaande klanten niet!

  • Als je je trouwe klanten/volgers in de bloemetjes zet op een event, met een relatiegeschenk… Laat het dan zien op sociale media.
  • Idee: geef je 500ste volger, je 1000ste klant, je 150ste lezer,… een cadeautje.

De kruisbestuiving tussen afdelingen is hiervoor essentieel en vergroot de impact van alle sociale media-acties! Luister naar hoe je dat aanpakt en stel je vragen tijdens dit 45min webinar op donderdag 25 juni.

6. Geef advies & neem de rol van consultant op jou

  • Word lid van groepen en reageer op vragen en geef advies. Door je kennis en expertise te delen trek je mensen naar je toe.
  • Neem tutorials op (via video) en reageer proactief op mogelijke vragen/uitdagingen van potentiële klanten.

7. Vergroot je netwerk

  • Zet de sociale media-iconen in ieders e-mailhandtekening, op elk visitekaartje en je website.
  • Creëer een bedrijfsunieke hashtag en nodig mensen uit die te gebruiken.
  • Zorg dat klanten online kunnen inchecken bij jou.
  • Nodig persoonlijke connecties uit om je pagina’s te liken/volgen.

Sociale media zijn goedkoop en laagdrempelig, maar kosten TIJD!

Richt je daarom liever op één of twee platforms en plaats zinvolle posts en reageer tijdig.
Dat is nuttiger dan je aandacht verdelen over meerdere platformen en overal tekortschieten.
In de toekomst kan je altijd nog uitbreiden naar meer sociale media netwerken.

Social media meer dan alleen een sales en marcom tool?

Herbekijk JDI’s webinar:

Onze groei-impulsen concreet inzetten?