Tijdens ons recente event was de reactie van het publiek gemengd. Er is namelijk een duidelijke gap tussen de ambitie om klaar te zijn voor de toekomst en de realiteit op de werkvloer. In het tweede tafelgesprek bespraken Peter Van Laer, CEO van BDO Belgium, Jeroen Franssen, Senior Market Expert bij Agoria, en Cindy Bottu, Organisation & Talent Development Expert bij JDI, hoe bedrijven continu nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen en bestaande vaardigheden moeten updaten (re-skilling en upskilling).

De onophoudelijke zoektocht naar de skills van morgen

 Peter Van Laer stelde dat je nooit klaar bent met de skills van morgen. Iedereen was het erover eens dat werknemers voortdurend bijgeschoold moeten worden om toekomstige competenties te waarborgen. Levenslang leren is een permanente opdracht. Het is cruciaal voor bedrijven om hun toekomstige strategieën te vertalen naar de competentienoden van de toekomst, rekening houdend met verschillende scenario’s. De snelle verandering door toenemende rekenkracht van machines test het aanpassingsvermogen van mensen, waardoor het belangrijk is om paniek te voorkomen en voorbereid te zijn.

Technologie en intermenselijke vaardigheden hand in hand

De toekomstige competenties richten zich vaak op technologie-gedreven skills, creativiteit, leerbereidheid en het omgaan met onzekerheid. Hoewel technologie belangrijk is voor meer comfort, hogere kwaliteit en efficiëntie, is er ook een groeiende behoefte aan verbeterde “social skills”. Denk aan actief luisteren, authenticiteit, empathie en een cultuur van overleg. In een digitaliserende wereld zijn deze intermenselijke vaardigheden cruciaal.

Van gewone mensen naar superkrachten

Het idee is niet om van 0 naar 1 te gaan om de kloof te dichten. Cindy Bottu benadrukte het belang van adjacent skills: verwante vaardigheden die werknemers al hebben en die een stap in de goede richting betekenen. Door aandacht te besteden aan deze vaardigheden kunnen bedrijven zich voorbereiden op de toekomst. Het delen en verankeren van kennis in de brede organisatie is essentieel, vooral in sectoren waar de toekomst sneller beweegt, zoals bij kenniswerkers bij BDO.

Organisaties mee laten evolueren

Het is belangrijk om na te denken hoe organisaties moeten ontwikkelen om evolutie in de job toe te laten. Job redesign rond werkplek, werktijd en werkindeling volgens het 70-20-10 principe kan hierbij helpen: 70% bezig met kerncompetenties, 20% als facilitator van een ander aspect, en 10% met een nieuwe rol van de toekomst. Opvallend is dat de impact op leiderschap niet aan bod kwam in het debat. Er ligt veel druk op het middle management, dus het is cruciaal om deze verantwoordelijkheid goed te activeren bij leidinggevenden.

Onze oplossingen voor deze uitdagingen

Bij JDI begrijpen we dat het ontwikkelen van de juiste vaardigheden cruciaal is voor de toekomst. Daarom bieden wij de volgende oplossingen:

  • Leadership essentials: Trainingen met thema’s zoals actief luisteren, debatcultuur en feedbackcultuur.
  • Competentie- en talentmanagement: Identificeer en ontwikkel de benodigde vaardigheden voor de toekomst.
  • Future proof workforce: Creëer een werkcultuur die innovatie en creativiteit aanmoedigt.

Spreek met Patrick af om te bespreken hoe een Future-Proof Workforce programma GenZ kan helpen bij het benutten van hun creativiteit en innovatieve ideeën binnen uw organisatie.

En vraag je je nu af hoe je jouw bedrijf klaarstoomt voor de toekomst? Goed nieuws! Download onze gratis Future Proof Workforce checklist en ontdek hoe je jouw organisatie optimaal voorbereidt op de veranderende arbeidsmarkt.

Download de Future Proof Workforce checklist

Nog meer impact nodig?