Of we het nu willen of niet, elk bedrijf wordt met trends en uitdagingen geconfronteerd! We zitten echt in een decennium van verandering. Wil je meer dan overleven alleen, houd dan rekening met deze 11 ontwikkelingen.

Trends

VUCA

De omgeving waarin ondernemingen vandaag werken, verandert razendsnel. Zonder duidelijke richting en een sterke strategie wordt plannen uitvoeren moeilijk en klimmen stresslevels de hoogte in. Met de extra angst en onzekerheid door corona is de wereld nog fragieler geworden. Hele systemen hangen aan een dunne koord. Wil je hier sterker uitkomen, dan kan je maar beter evolueren. Volatile, uncertain, complex en ambiguous moet je omvoren naar vision, understanding, clarity en agility en dan kan je elke toekomst aan!

Blockchain, IoT, NFT’s en Metaverse

De digitalisering drukt zijn stempel op elke sector. Dé absolute must voor elk bedrijf vandaag: anders zakendoen. E-commerce en een heel nieuwe, steeds groter wordende groep aankopers zorgen voor een nieuw economisch referentiekader. Daarin kiezen ze in hun eigen tempo voor het grootste gebruiks- gemak. Met digitalisering start een strategisch denkproces waardoor je helemaal gaat inspelen op die marktvraag.

 

Vandaag kunnen intelligente devices verbonden worden met de geconnecteerde zakenwereld, brengt de metaverse met NFT’s nieuwe mogelijkheden en krijgen digitale assets plots verhandelbare waarde. Al deze nieuwe technologieën leiden tot innoverende business modellen. Meer nog, uit dit alles krijg je meer inzichten, worden nog slimmere applicaties en predictieve modellen gebouwd die elke business kan boosten.

Speed to Market

10 jaar geleden had je tijd. Tijd om nieuwe producten te ontwikkelen, tijd om ze in de markt te zetten, tijd om alles tot in de puntjes uit te werken…Maar de nieuwe vraageconomie drijft tegenwoordig de markt en consumenten zijn verwend en wachten niet meer af. Pik daarom trends tijdig op en laat nieuwe diensten evolueren uit bestaande expertise en nieuwe marktinzichten.

War for talent

Je belangrijkste assets vandaag? Ongetwijfeld je medewerkers. Maar de juiste medewerkers vinden en houden blijkt een steeds groter probleem. Vergeet work-life balance. Werktijd is ook leef-tijd, en hoort bij het leven net als vrienden ontmoeten en de was doen.

  • Focus dus op levensbalansen ondersteun van op de werkvloer ook het dagelijks leven van je medewerkers

  • Neem je medewerkers mee in je verhaal,laat hen er deel van uitmaken door het samen met hen te schrijven en zorg er zo mee voor dat het voor hen ook betekenis heeft/zinvol is

  • Pas je boodschap en je ondersteuning aanin functie van de vijf verschillende generaties die bij je werken

  • Zorg voor veerkrachtin je organisatie, zodat je flexibel meeveert in deze disruptieve wereld

Go glocal

Als tegenreactie tegen globalisatie komt er meer aandacht voor lokaal geproduceerde goederen.Authenticiteit, duurzaamheid, originaliteit en samenwerking met plaatselijke leveranciers winnen aan belang. Dankzij de stijging van de online aankopen zijn volledig op maat gemaakte diensten en zaken nu toch wereldwijd beschikbaar.

Kennis

Om een snelle switch mogelijk te maken in een go-to-marketstrategie is kennis noodzakelijk. Weet wat je kan en hoe je dit kan inzetten.Veranker kennis in je organisatie en bouw aan een collectief geheugen. Zo leer je van elkaar, leer je met elkaar, zal die kennis worden bewaard en is die kennis voor alle medewerkers beschikbaar op elk moment.

Trends komen en gaan. Voor de een zijn ze storend, voor de andere een driver. Maar uitdagingen, die zijn er gewoon. Ze zijn voor iedereen hetzelfde, alleen de manier waarop je ermee omgaat verschilt.

Uitdagingen

Disruptie

Markten veranderen sneller en extremer en concurrenten komen uit onverwachte hoeken. De grootste disruptie momenteel is corona maar wat zal de volgende zijn? Deze gebeurtenissen vragen om sterk leider- en ondernemerschap. Zaakvoerders moeten continu hun bedrijf opnieuw uitdenken. En met een flexibel bedrijf gaat dit eens zo makkelijk.

Slimme klant

Verkopers moesten tien jaar geleden hun (potentiële) klanten nog informeren, terwijl de nieuwe “slimme” klant van vandaag zichzelf informeert over uitdagingen en vragen waarmee hij of zij zit. Met een sterke positionering zal je gevonden worden, zal je ambassadeurs creëren en zal je je bedrijf en je aanbod online onderscheiden.Zet dus in op een sterke Social Media Strategie en zorg dat mensen je herinneren dankzij je originaliteit en afwisseling in video, foto, illustraties, events,…

Data

Data wordt tegenwoordig in gigantische grootteorde verzameld. Op zich zijn die gegevens waardeloos maar de uitdaging is om ze te analyseren en dan worden ze goud! Enkele toepassingen zijn:

  • Trends Intelligence maakt voorspellingen op basis van eerder gedrag. Bijvoorbeeld: door de massa gegevens van aankopen en vervolgaankopen van bepaalde profielen in predictieve modellen te gieten, kan een bol.com bijna feilloos voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn. Vervolgens anticiperen ze daarop door je aangepaste advertenties en voorstellen te sturen.

  • Market Intelligence verwerkt alle voor jouw markt relevante informatie. Op basis van MI worden beslissingen genomen en nieuwe productbehoeften voorspeld.

  • Business Intelligence verwerkt en interpreteert alle data uit je onderneming op een waardevolle manier. Met inzichten uit BI bereik je met je beslissingen slimmere, goedkopere en creatievere resultaten.

Wet- en regelgeving

De continu aanpassingen in wet- en regelgeving creëren zowel stress al opportuniteiten. Een minimum aantal opleidingsdagen verzwakt op korte termijn je organisatie maar versterkt op lange termijn wel de kracht van je zaak. Regelgeving zoals GDPR zorgt voor heel wat rompslomp, maar biedt ook kansen. Er zijn ook heel wat steunmogelijkheden die de meeste bedrijven zelfs niet kennen. Van de kmo-portefeuille tot Europese ESF-subsidies. Je moet ze alleen weten te vinden!

Nog meer impact nodig?

  • Eerst processen optimaliseren, dan pas digitaliseren!

    Het gebeurt vaker wél dan niet: bedrijven met groeipijnen zoeken oplossingen in digitalisering. Teams kiezen tools en applicaties en na een jaar gebruiken ze ze maar half. Of helemaal niet meer. Want in zo’n digitaal systeem moet je werk steken en data intikken.