Productiviteit en tevredenheid boosten via update leiderschapskwaliteiten bij teamleaders

Klantengetuigenis

LKQ is de grootste verdeler wereldwijd van producten en diensten in de automotive aftermarket. Logisitieke teams geven er het beste van zichzelf om dagelijks tienduizenden producten te leveren aan autobedrijven. Optimale ondersteuning van deze teams is dus cruciaal. JDI werd ingeschakeld om de leiderschapskwaliteiten van de teamleaders aan te scherpen om zo de productiviteit en tevredenheid te optimaliseren bij de medewerkers.

Betrokkenheid & enthousiasme

We werkten met de teamleaders op het geven van constructieve feedback en hoe empathie tonen in verschillende situaties. Ook op het actief luisteren en vragen stellen om misverstanden te vermijden. En als laatste werd er duidelijkheid geschept in rollen en verantwoordelijkheden.

Wie?

LKQ is de grootste verdeler wereldwijd van producten en diensten in de automotive aftermarket.

Uitdaging

Na een transformatie richting een gecentraliseerde Europese structuur hadden teamleaders extra ondersteuning nodig op vlak van hun people skills om zo de productiviteit en tevredenheid te verbeteren.

Resultaat

Een verhoogd welzijn voor de medewerkers en een betere klantenfocus.

Onze logistieke teams zijn binnen LKQ ontzettend belangrijk. Het zijn zij die de kwaliteit van het eindproduct en de service rechtstreeks tot bij de klant bezorgen. Hen goed ondersteunen is dus cruciaal.

David Colantonio

Country Director, LKQ Belgium

JDI’s aanpak voor impact

Individuele interviews: JDI-coaches voerden individuele gesprekken met teamleaders om de situatie, individuele behoeften en huidige vaardigheden te begrijpen. Op basis daarvan stelden we het traject op en bepaalden we de aanpak.

Rollen en verantwoordelijkheden: De JDI coaches werkten samen met de directie en teamleaders om de processen op te lijsten, te verduidelijken en te specifiëren wie welke rol op zich neemt en welke taken bij welke functies horen. Dit draagt bij aan een betere samenwerking en taakverdeling.

Leadership development: Daarna organiseerde JDI praktische interactieve opleidingen om de vaardigheden van teamleaders te versterken. We startten vanuit zelfinzicht in gedragsvoorkeuren en hoe dit impact heeft op anderen qua samenwerking. We behandelden essentiële onderwerpen zoals conflicthantering, feedback, situationeel leiderschap, empathie en coachingmethodes.

Coaching on the job: Om kennis te verankeren in de manier van werken kozen we er ook voor om de teamleaders te begeleiden op de vloer bij hun 1-op-1 gesprekken en teamoverleg en waren JDI coaches beschikbaar als klankbord.

Meer lezen over het teamleader traject dat we specifiek uitwerkte voor de uitdagingen van de logistieke sector. We delen onze expertise graag.

Andere groeiverhalen

  • Customer testimonial: groepsdynamiek boosten bij Crelan

    Verbeterde groepsdynamiek bij Crelan met de Insights Discovery-aanpak van JDI. Lees hoe individuele interviews, zelfkennis en strategische workshops leidden tot een betere samenwerking en optimale resultaten.

  • Customer testimonial: ENGIE België lanceert nieuwe strategie en doet beroep op JDI voor een memorabel kick-off event

    Ontdek hoe ENGIE België en JDI een baanbrekende strategie lanceerden door middel van een memorabel kick-off event dat interne teams verenigt en een wereldwijde campagne in gang trekt.