Heb je ooit na een event je budget gecheckt en gedacht, “Waar is al het geld heen?!” Je bent niet alleen. Het kostenplaatje voor een evenement kan zeer frustrerend zijn. Vooral wanneer het budget de initiële begroting ver achter zich laat. Maar geen zorgen, met wat slimme planning en onze tips, houd je je geld dit keer wel stevig onder controle.
In a nutshell:
Wat is een evenementenbudget?
Een evenementenbudget omvat alle voorspelde inkomsten en uitgaven die bij het organiseren van een event komen kijken. Dit budget dient als een financiële routekaart en helpt je bij het managen van kosten, het voorspellen van inkomsten en het waarborgen van een financieel succesvol evenement. Als bedrijf is deze begroting erg belangrijk, want je krijgt maar een beperkt aantal middelen. Je budget meermaals overschrijden zal je niet in dankbaarheid afgenomen worden binnen de firma.
Om een sterk budget op te stellen, waar je liefst zo min mogelijk van afwijkt, houdt je best rekening met deze 5 belangrijkste kosten van een (bedrijfs)event:
Hoe stel je het budget van een event op?
Via onze stap-voor-stap handleiding ga jij richting een budget onder controle:
Quanto costa?
De kosten voor het organiseren van een evenement kunnen enorm verschillen. Een klein intern seminar kan enkele duizenden euro’s kosten, terwijl een grootschalig event met multi camera captatie en livestream kan oplopen tot 100.000.
Als organisator is het niet alleen belangrijk dat een evenement binnen budget blijft, maar ook dat het een aanzienlijke return on investment (ROI) oplevert. Dit betekent dat het event niet alleen aangenaam en inspirerend moet zijn, maar ook moet bijdragen aan de bedrijfsdoelen zoals teambuilding, werknemerstevredenheid of duiding.