De sleutel tot nieuw talent, een betere retentie en meer engagement bij bestaande medewerkers

Als er één ding is dat de digital natives als een bloedhond van ver kunnen detecteren, dan is het social media fakeness. Millenials en Gen Z dulden geen ‘do it for the gram’ en ben je toch schuldig, dan word je gecanceld!

Blijf dus, ook in je employer branding, real.

Vaak denkt men nog te veel dat employer branding gaat over cool zijn. Over “kijk eens hoe leuk het hier is”. Maar eigenlijk is employer branding meer een tinder profiel waarmee je als potentiële werknemer moet matchen. “Past de cultuur en de tone of voice van dit bedrijf bij mijn eigen waarden?” “Kan ik hier zijn wie ik wil zijn?” Dat zijn belangrijkere boodschappen om mee te geven in je employer branding dan “we are the champions” (tenzij je enkel Queen lovers wenst aan te trekken en hey no judgement here!)

Ook in een relatie kan je de façade, die je misschien verkeerdelijk optrok aan de start, niet lang volhouden. Eén onbewaakt moment en daar gaat je coole imago. Doe dus niet aan employer branding met imago in het achterhoofd maar met inhoud. Hier ontdek je hoe je dat doet!

Destination “Sterk Merk”

Wat is de USP van je EVP?

Iedereen met kinderen zal het je zeggen, het antwoord op de vraag ‘waarom’ is niet ‘daarom’. Enkel met een gedetailleerd verslag geraak je van de vraag af. Als een potentiële werknemer dus vraagt waarom hij voor je moet komen werken. Dan antwoord jij met je unieke kwaliteiten als werkgever. Je Employer Value Proposition. Het is de manier waarop je je bedrijf promoot bij potentiële talenten en ook hoe je je vergaarde talent kan vasthouden. Nog geen idee? Je EVP bekom je in 4 stappen:

Stap 1: Ontdek

Een EVP met de focus op besparen is anders dan een EVP om nieuw talent aan te trekken. Daarom moet je informatie gaan vergaren bij de betrokken partijen. Zoek je nieuw talent, begin dan bij het talent dat je reeds in huis hebt en bevraag hen waarom ze graag bij je organisatie werken. Check ook de EVP’s van de concurrenten om inspiratie op te doen.

Stap 2: Analyseer

Gebruik de vergaarde informatie en stel gerichte survey ’s naar je medewerkers op om te begrijpen why, how, what. Met focus groepen duik je dan nog dieper in de materie om tot de essentie te komen. Denk ook aan freelancers waar je eventueel mee werkt. Zij bevinden zich op de rand van je organisatie en zien het misschien net nog een tikkeltje anders. Verdeel de informatie in 5 categorieën (compensatie, voordelen, carrière, way of working en cultuur) en beantwoord dan de vragen:
  • Wat drijft de mensen die voor jou werken?

  • Waarom werken de medewerkers graag voor je bedrijf?

  • Waarom zouden medewerkers vertrekken?
  • En denkt iedereen hetzelfde of zijn er verschillen binnen de verschillende groepen?

Stap 3: Ontwerp

Aan de hand van je kandidaat persona teken je een EVP uit. Elke kandidaat persona heeft zijn eigen raison d’être en moet dus een eigen voorstel krijgen. Combineer die EVP’s tot je het Unique Selling Point van je Employer Value Proposition krijgt. Welke combinatie van compensatie, voordelen, carrière, way of working en cultuur maakt werken bij je bedrijf uniek?

Stap 4: Lanceer

Vooruit met de geit, lanceren die handel! Zorg dat je team, website, vacatures en externe communicatie allemaal dezelfde info krijgen en maak dan ook de beloftes die je verkondigt waar!
talent aantrekken

Brand ambassadeurs

Toptalent kan helpen om toptalent aan te trekken. Leg de focus op secundaire arbeidsvoorwaarden en algemeen welzijn en geef je medewerkers iets om mee op te scheppen. Dat kan gaan van leuke extraatjes zoals een extra dag verlof, een flesje wijn of een uitstap met de collega’s tot investeren in werkbaar werk om duidelijk te maken dat het hier om meer gaat dan gewoon maar geld binnenrijven. In de hedendaagse pop-up wereld is langetermijnvisie echt wel iets om mee uit te pakken!

Maak werk van de Employee journey

Net als de customer heeft ook de employee zijn eigen journey die leidt naar succes. Om je medewerkers gelukkig te houden moet je à la Jambers weten wie ze zijn, wat ze doen en wat hen drijft. Zo kan je ze geboeid en gemotiveerd houden. Stel daarom een viertal persona’s op en categoriseer wat nodig is om hen op wolkjes te laten lopen en zo van hen stuk voor stuk brand ambassadeurs te maken.

Your recruitment days are over!

Move over New Way of Working en maak plaats voor de New Way of Werven want de talentschaarste slaat hard om zich heen. In onze blog over het vernieuwde sollicitatieproces kom je er alles over te weten maar ook je employer brand moet samenhangen met de manier waarop je aanwervingen doet. Is je EVP opgebouwd rond vriendschap, samenzijn, one-to-one,….organiseer dan geen jobdag waarop je 100 mensen uitnodigt! Practise what you preach is ook hier de boodschap!

Nog meer impact nodig?

  • Welke leider wil jij (vandaag) zijn?

    Voor de beste resultaten passen sterke leiders hun leiderschapsstijl aan naargelang de situatie en de medewerker. Iedereen kan dat leren: lees hier hoe.

  • Tussen productie en pakjeschaos door: waarmee kampen teamcoaches op de productievloer?

    In de razendsnelle wereld van productie en logistiek staan teamcoaches continu onder druk om hun team tijdig kwaliteit te laten leveren. Welke uitdagingen houden teamcoaches vandaag de dag wakker?

  • In 4 stappen naar een positieve feedbackcultuur

    In een feedbackcultuur voelen werknemers zich comfortabel om met regelmaat feedback te vragen en te geven. Feedback is namelijk noodzakelijk binnen een organisatie wanneer deze echt wil inzetten op zelfsturende sterke teams. Het is een mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. En de kers op de taart: in sterke teams gaat gezamenlijk duurzaam resultaat voor op persoonlijk [...]