De sleutel tot nieuw talent, een betere retentie en meer engagement bij bestaande medewerkers
Als er één ding is dat de digital natives als een bloedhond van ver kunnen detecteren, dan is het social media fakeness. Millenials en Gen Z dulden geen ‘do it for the gram’ en ben je toch schuldig, dan word je gecanceld!
Blijf dus, ook in je employer branding, real.
Vaak denkt men nog te veel dat employer branding gaat over cool zijn. Over “kijk eens hoe leuk het hier is”. Maar eigenlijk is employer branding meer een tinder profiel waarmee je als potentiële werknemer moet matchen. “Past de cultuur en de tone of voice van dit bedrijf bij mijn eigen waarden?” “Kan ik hier zijn wie ik wil zijn?” Dat zijn belangrijkere boodschappen om mee te geven in je employer branding dan “we are the champions” (tenzij je enkel Queen lovers wenst aan te trekken en hey no judgement here!)
Ook in een relatie kan je de façade, die je misschien verkeerdelijk optrok aan de start, niet lang volhouden. Eén onbewaakt moment en daar gaat je coole imago. Doe dus niet aan employer branding met imago in het achterhoofd maar met inhoud. Hier ontdek je hoe je dat doet!
Destination “Sterk Merk”
Wat is de USP van je EVP?
Iedereen met kinderen zal het je zeggen, het antwoord op de vraag ‘waarom’ is niet ‘daarom’. Enkel met een gedetailleerd verslag geraak je van de vraag af. Als een potentiële werknemer dus vraagt waarom hij voor je moet komen werken. Dan antwoord jij met je unieke kwaliteiten als werkgever. Je Employer Value Proposition. Het is de manier waarop je je bedrijf promoot bij potentiële talenten en ook hoe je je vergaarde talent kan vasthouden. Nog geen idee? Je EVP bekom je in 4 stappen:
Stap 1: Ontdek
Stap 2: Analyseer
Stap 3: Ontwerp
Stap 4: Lanceer
Brand ambassadeurs
Toptalent kan helpen om toptalent aan te trekken. Leg de focus op secundaire arbeidsvoorwaarden en algemeen welzijn en geef je medewerkers iets om mee op te scheppen. Dat kan gaan van leuke extraatjes zoals een extra dag verlof, een flesje wijn of een uitstap met de collega’s tot investeren in werkbaar werk om duidelijk te maken dat het hier om meer gaat dan gewoon maar geld binnenrijven. In de hedendaagse pop-up wereld is langetermijnvisie echt wel iets om mee uit te pakken!
Maak werk van de Employee journey
Net als de customer heeft ook de employee zijn eigen journey die leidt naar succes. Om je medewerkers gelukkig te houden moet je à la Jambers weten wie ze zijn, wat ze doen en wat hen drijft. Zo kan je ze geboeid en gemotiveerd houden. Stel daarom een viertal persona’s op en categoriseer wat nodig is om hen op wolkjes te laten lopen en zo van hen stuk voor stuk brand ambassadeurs te maken.
Your recruitment days are over!
Move over New Way of Working en maak plaats voor de New Way of Werven want de talentschaarste slaat hard om zich heen. In onze blog over het vernieuwde sollicitatieproces kom je er alles over te weten maar ook je employer brand moet samenhangen met de manier waarop je aanwervingen doet. Is je EVP opgebouwd rond vriendschap, samenzijn, one-to-one,….organiseer dan geen jobdag waarop je 100 mensen uitnodigt! Practise what you preach is ook hier de boodschap!