Zo optimaliseer je het sollicitatieproces

Net zoals de markt van een aanbod naar een vraag economie is geshift, is er ook in het recruitment landschap heel wat verschuiving. De huidige jobmarkt is candidate-driven, waarin de werknemer actief op zoek gaat naar de werkgever van zijn dromen.

We weten allemaal dat je employer branding daarom op punt moet staan, maar wist je dat ook het sollicitatieproces nood heeft aan een update?

Het sollicitatiegesprek is immers hun eerste offline touchpoint met je bedrijf.

Your recruitment days are over!  

De new-way-of-werven

Move over New Way of Working en maak plaats voor de New Way of Werven want de talentschaarste slaat hard om zich heen. Het begint eigenlijk al bij de verouderde kanalen waarmee we nieuw talent zoeken.

Jobbeurzen hebben meestal geen zin want echt talent heeft natuurlijk al een job en kan zich overdag niet vrijmaken.

Vacaturesites puilen uit en er is weinig ruimte voor creativiteit als je je moet houden aan functieomschrijving, profiel en aanbod.

Maar wat dan wel?

Referral recruitment, waarin bestaande werknemers nieuw personeel kunnen voordragen, zit in de lift. De kans op een match is groot omdat de bestaande medewerkers een goed zicht hebben op welk profiel in het team zou passen. De bespaarde wervingskosten kan je inzetten als wervingsbonus voor diegene die het nieuwe talent heeft aangebracht.

Met je digitale uithangbord trek je niet enkel nieuwe klanten aan, maar ook nieuwe medewerkers. Zorg dus dat je kwaliteiten als werkgever ook zichtbaar zijn op je website en sociale mediakanalen.

Gerichte events blijven the way to go. Plan een recruitment event dat in lijn ligt met de cultuur van je bedrijf. Ga voor hyperpersonalisatie en spreek iedereen persoonlijk aan. Anders dan bij jobbeurzen speel je hier erg dicht op de bal en willen mensen zich vrijmaken omdat ze weten dat jij dit speciaal voor hen doet.

Elke cv is een potentiële werknemer

Denk goed na over je volledige sollicitatieproces want elke cv die je ontvangt is een potentiële werknemer. Ook zij wiens cv nu niet aan de criteria voldoen, zijn binnen enkele jaren misschien net diegene die je zoekt. Voor jou is het gemakkelijk doorklikken en vergeten als een cv niet voldoet aan de eisen. Maar weet dat er aan de andere kant van het scherm een hoopvolle sollicitant zit, wiens indruk van het bedrijf je misschien voor eeuwig en altijd verandert.

Solliciteer eens zelf op je openstaande vacature om zo de ervaring van begin tot eind te begrijpen. Waar zitten de gaps? Waar kan het proces worden versneld of gepersonaliseerd? Als je begrijpt hoe externe kandidaten je organisatie ervaren, dan kan je de lekken in je wervingstrechter opsporen en de processen verbeteren.

Tips voor een optimaal sollicitatieproces

Leidinggevende, een collega die vergelijkbaar werk doet en/of een collega die nauw met de kandidaat zal samenwerken. Maar maak het niet te druk. Nodig een kandidaat liever 2 keer uit dan hem te woord te staan met een heel leger.
Niemand zit graag te wachten in de lobby. Plan voldoende buffer tussen 2 gesprekken in. Dit maakt het ook aangenamer voor de interviewers en zo hebben ze, na enkele kandidaat, even de tijd om notities te nemen en het hoofd weer leeg te maken voor de volgende.

In een klein kantoor met een bureau tussen de gesprekspartners in is geen goed idee als 1 van je Employer Value Propositions een aangename werkomgeving is. 

Kijk ook naar de motivatie, werkstijl, ambitie en persoonlijkheid. Wil je goede teams bouwen, dan moet je zowel IQ als EQ in huis hebben. 
Vroeger was het vooral éénrichtingsverkeer van het bedrijf naar de sollicitant toe. Maar de nieuwe generaties zijn mondiger en nieuwsgierig. Een sollicitatie is meer en meer een gezellig gesprek in plaats van een statig interview.
Laat de kandidaat weten wat er nu gaat gebeuren. Wanneer krijgt hij feedback, wanneer is ronde 2?

Elke sollicitant die je persoonlijk hebt ontmoet heeft recht op feedback. Wat kan hij verbeteren? Wat waren zijn + en zijn – punten? Wederom, deze kandidaat heeft binnen 10 jaar misschien wel hét perfecte profiel. Het zou spijtig zijn als je de bruggen nu al verbrandt.

Zoek mensen, geen cv’s 

En dan komen we bij de ultieme tip: zoek mensen, geen cv’s! Dankzij innovatie is het bedrijfslandschap voortdurend in verandering en je hebt mensen nodig die mee willen gaan met je visie. Roest niet vast in functieomschrijvingen en lijstjes met eisen want binnen 3 jaar bestaat die functie misschien niet meer. Een wendbaar bedrijf is een sterk bedrijf en die begint bij de wendbaarheid van je mensen.  

Nog meer impact nodig?

  • De skills van morgen: bijscholing als sleutel tot succes

    Ontdek hoe je organisatie zich kan voorbereiden op de skills van morgen. Leer over bijscholing, adjacent skills en strategische leiderschapstrainingen om een Future-Proof Workforce te creëren. Neem contact op voor onze oplossingen!

  • GenZ op de werkvloer: de mythen ontkracht

    Er bestaan veel misverstanden en vooroordelen over GenZ op de werklvloer. Tijd om deze te doorbreken met feiten, cijfers en actiepunten!

  • Oudere werknemers: waardevolle activa of gouden kooien?

    We zetten de feiten op een rijtje en ontdekken of oudere werknemers echt zo waardevol zijn als we vaak beweren, of dat ze vastzitten in comfortabele maar beperkende gouden kooien.