Zo optimaliseer je het sollicitatieproces
Net zoals de markt van een aanbod naar een vraag economie is geshift, is er ook in het recruitment landschap heel wat verschuiving. De huidige jobmarkt is candidate-driven, waarin de werknemer actief op zoek gaat naar de werkgever van zijn dromen.
We weten allemaal dat je employer branding daarom op punt moet staan, maar wist je dat ook het sollicitatieproces nood heeft aan een update?
Het sollicitatiegesprek is immers hun eerste offline touchpoint met je bedrijf.
Your recruitment days are over!
De new-way-of-werven
Move over New Way of Working en maak plaats voor de New Way of Werven want de talentschaarste slaat hard om zich heen. Het begint eigenlijk al bij de verouderde kanalen waarmee we nieuw talent zoeken.
Jobbeurzen hebben meestal geen zin want echt talent heeft natuurlijk al een job en kan zich overdag niet vrijmaken.
Vacaturesites puilen uit en er is weinig ruimte voor creativiteit als je je moet houden aan functieomschrijving, profiel en aanbod.
Maar wat dan wel?
Met je digitale uithangbord trek je niet enkel nieuwe klanten aan, maar ook nieuwe medewerkers. Zorg dus dat je kwaliteiten als werkgever ook zichtbaar zijn op je website en sociale mediakanalen.
Gerichte events blijven the way to go. Plan een recruitment event dat in lijn ligt met de cultuur van je bedrijf. Ga voor hyperpersonalisatie en spreek iedereen persoonlijk aan. Anders dan bij jobbeurzen speel je hier erg dicht op de bal en willen mensen zich vrijmaken omdat ze weten dat jij dit speciaal voor hen doet.Elke cv is een potentiële werknemer
Denk goed na over je volledige sollicitatieproces want elke cv die je ontvangt is een potentiële werknemer. Ook zij wiens cv nu niet aan de criteria voldoen, zijn binnen enkele jaren misschien net diegene die je zoekt. Voor jou is het gemakkelijk doorklikken en vergeten als een cv niet voldoet aan de eisen. Maar weet dat er aan de andere kant van het scherm een hoopvolle sollicitant zit, wiens indruk van het bedrijf je misschien voor eeuwig en altijd verandert.
Solliciteer eens zelf op je openstaande vacature om zo de ervaring van begin tot eind te begrijpen. Waar zitten de gaps? Waar kan het proces worden versneld of gepersonaliseerd? Als je begrijpt hoe externe kandidaten je organisatie ervaren, dan kan je de lekken in je wervingstrechter opsporen en de processen verbeteren.
Tips voor een optimaal sollicitatieproces
Zoek mensen, geen cv’s
En dan komen we bij de ultieme tip: zoek mensen, geen cv’s! Dankzij innovatie is het bedrijfslandschap voortdurend in verandering en je hebt mensen nodig die mee willen gaan met je visie. Roest niet vast in functieomschrijvingen en lijstjes met eisen want binnen 3 jaar bestaat die functie misschien niet meer. Een wendbaar bedrijf is een sterk bedrijf en die begint bij de wendbaarheid van je mensen.