Alle artificiële intelligentie ten spijt: bedrijven bestaan alleen dankzij mensen. En hoe langer wij ondernemen, hoe meer we het belang inzien van onze medewerkers. Meer nog: zij zijn onze waardevolste assets. Met betrokken, enthousiaste medewerkers neemt je groei een vlucht en daar zit, wat ons betreft ook het Insights-model tussen. Dat helpt mensen via zelfkennis beter verbinding maken met andere mensen en leidt zo tot meer en duurzamer resultaat. Daarom werken wij niet alleen bij onze klanten met Insights, maar passen het ook zelf toe. Lees hier wat het is en hoe het werkt.

Wat is het Insights Discovery model?

Het Insights-model leert mensen via zelfkennis op een betere manier verbinding maken met andere mensen. Het is een middel om in een professionele context samen sneller, beter en duurzamer resultaat te behalen.

Meer dan 20 jaar geleden ontwikkelden Andrew en Andi Lothian deze methodologie op basis van psychologische inzichten van Carl Jung. Hun uitgangspunt is dat alle mensen uniek zijn, diepgewortelde voorkeuren hebben en daardoor een bepaalde kijk op situaties.

Insights toont de invloed van die voorkeuren op je leiderschapsstijl, op je omgang met anderen en je toegevoegde waarde voor een team. Als je deze kent, kan je ook beter contact maken met anderen. Heb je een beter contact, redeneren zij, zal je ook beter samenwerken.

Wat doet Insights?

Insights onderscheidt 4 basisgedragsvoorkeuren die bepalen hoe je reageert, denkt en handelt. Deze gedragsvoorkeuren zijn uitgebeeld in 4 basiskleuren.

Insights Discovery

Iedereen heeft alle vier de kleuren in zich. De persoonlijke combinatie van kleuren geeft je unieke persoonlijkheid weer – je meest natuurlijke zelf. Insights Discovery definieert zo 72 verschillende combinaties, met zelfs binnen die combinaties nog verschillen.

Hoe creër je een positieve feedbackcultuur

Insightskleuren als makkelijk hulpmiddel

De Insights-kleuren hebben op zich geen waarde. Ze helpen gedragstypes te memoriseren. JDI gebruiktinsights niet om mensen in vakjes te duwen, maar wel als hulpmiddel om

  • gedrag te begrijpen,
  • je bewust te worden van de invloed van je eigen gedrag,
  • en verbinding te maken met je collega’s.

Insights helpt zo ontdekken waar je eigen kracht ligt en die van anderen. Via een teamanalyse krijg je zicht op de sterkte van je team, en zie je zo de werkpunten. Zo zal je uiteindelijk de volledige kracht van je organisatie ontbolsteren.

Blauwe gedragsvoorkeur

  • Wereld kennen en begrijpen

  • Eerst alle informatie, dan pas verdergaan
  • Eerst analyse, dan actie
  • Objectief standpunt
  • Belang van autonomie en intellect

Rode gedragsvoorkeur

  • Positieve actie met duidelijk doel
  • Krachtig en sturend
  • Open en direct
  • Vasthoudend en vastberaden resultaatgericht
  • Doel is specifiek en tastbaar

Groene gedragsvoorkeur

  • Relaties met harmonie en diepgang
  • Verdedigen hartstochtelijk wat waarde voor hen heeft
  • Democratie en respect voor individu
  • Subjectief standpunt
  • Ieders mening horen en meenemen in beslissingen

Gele gedragsvoorkeur

  • Enthousiast en enthousiasmerend
  • Genieten van gezelschap
  • Betrokkenheid
  • Waardering voor bijdrage is belangrijk
  • Overtuigend, innemend en hartelijk
Geef het goede voorbeeld in een feedbackcultuur

Wat kan je ermee?

Persoonlijkheidsanalyse

Elk Insights-traject start met een online vragenlijst om je gedragsvoorkeuren te analyseren. Op basis daarvan ontvang je een persoonlijk en gedetailleerd profiel, met aandacht voor persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten. Er staan ook suggesties in voor betere communicatie en beter leidinggeven. Zo leer je niet alleen jezelf beter kennen, maar zal je ook beter presteren in een zakelijke context.

Leiderschap ontwikkelen

Ofwel ga je er verder mee aan de slag en werk je aan je leadership-skills. Je krijgt nog meer inzicht in je eigen stijl en de impact ervan op anderen. Je leert hoe je je sterktes kunt inzetten om de volledige organisatie te versterken. Maar ook, hoe je beter verbindingen legt met de mensen in je teams om het teamwerk en het vertrouwen te verbeteren en betere resultaten te behalen. Zo wordt je bovendien een sterkere leider.

Team analyse of Teams bouwen

Ofwel ga je samen met je team aan de slag: je doet een teamanalyse, bouwt samen een hecht team en verbetert de onderlinge samenwerking. Je betrekt je medewerkers op die manier meer en bouwt zo aan employee engagement.

Wat het ons opleverde

  • inzicht te krijgen in je eigen gedrag en persoonskenmerken
  • je bewust te worden van de impact van je gedrag op anderen en je gedrag op hen af te stemmen
  • beter te communiceren met elkaar

Insights hielp heel wat klanten en onszelf om …

Zo werk je beter samen en bereik je sneller de bedrijfsdoelstellingen.

Insights helpt teams een goede balans te vinden, stress te verminderen en optimaal samen te werken, ook in moeilijke tijden.

Nog meer impact nodig?

  • Welke leider wil jij (vandaag) zijn?

    Voor de beste resultaten passen sterke leiders hun leiderschapsstijl aan naargelang de situatie en de medewerker. Iedereen kan dat leren: lees hier hoe.

  • Employer branding: een must voor elk bedrijf

    Als er 1 ding is dat de digital natives als een bloedhond van ver kunnen detecteren, dan is het social media fakeness. Blijf dus, ook in je employer branding, real. Wij tonen je hoe je dat doet.

  • Waarom andere bedrijven wel talent vinden

    Hoe ga jij, in de huidige War for Talent, nog het nodige talent vinden om je organisatie te laten groeien? Om de instroom naar je bedrijf te verhogen is het belangrijk om al je touchpoints met (potentiële) werknemers te evalueren.